مدى مطابقة فقرات الاختيار من متعدد في كتب الرياضيات في الأردن لقواعد صياغة الفقرة
Abstract
مهدي محمد فهد عليمات [1]
ملخص
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى مطابقة فقرات الاختيار من متعدد في تمارين كتب الرياضيات في الأردن والمقرر تدريسها منذ بداية العام الدراسي 2017/2018 لقواعد صياغة الفقرة، وقد تشكلت عينة الدراسة من 348 فقرة اشتملت عليها الكتب المستهدفة؛ وذلك باستخدام 18 قاعدة للكشف عن مخالفة الفقرة لقواعد صياغتها. وأظهرت النتائج أنّ 302 فقرة أي ما نسبته 86.6% تضمنت مخالفة واحدة، و28 فقرة أي ما نسبته 8% تضمنت مخالفتين، و(8) فقرات أي ما نســــــــبته 2.3% تضمنت ثلاث مخالفات، بينما وجد أن 10 فقرات أي ما نسبته 2.9% لم تتضمن أي مخالفة. وتبين أنَّ أكثر القواعد انتهاكًا كانت: "ترتيب البدائل عموديًا" بنسبة 95.1% و"البدائل متســـــــقة في طولها" بنســـــــــبة 7.5% وتراوحت نــــــــــسبة انتهاك أربع قواعد بين 0.86% إلـــــــى 2.6% في حين حافظت الفقرات على عدم انتهاك 12 قاعدة. وتوصلت الدراسة إلى الاستنتاج بأنَّ تمارين كتب الرياضيات في الأردن، بشكل عام، تراعي قواعد صياغة فقرة الاختيار من متعدد، وأوصى الباحث بتغيير تعليمات كتابة فقرة الاختيار من متعدد من مستوى الاسترشاد إلى مستوى الالتزام.
الكلمات الدالة: كتب الرياضيات في الأردن، فقرات الاختيار من متعدد، قواعد صياغة فقرة الاختيار من متعدد، الاختبارات، الأردن.
The Extent to Which the Multiple-Choice Items in Mathematical Books in Jordan are Consistent with the Rules of Multiple-Choice Item Writing
Mahdi M. Olimat[2]
mahdi.olimat@yahoo.com
Abstract
The purpose of this study is to detect conformity of the multiple-choice items in mathematics books exercises in Jordan which are to be taught since the beginning of the school year 2017/2018 with item writing rules. The study sample consisted of 348 items contained in the target textbooks for Multiple-Choice item writing rules. The items were reviewed and evaluated against 18 frequently occurring item-writing flaws. The results showed that 302 (86.6%) of the items contained one violation; 28 (8%) of the items contained two violations, and 8 (2.3%) of the items contained three violations, while 10 items (2.9%) did not contain any violation. Also, the results showed that the most frequent violations were "sorting options vertically" (95.1%), and "options are homogeneous in length" (7.5%). In addition, the percentage of the violation for four rules ranged from 0.86% to 2.6% while twelve rules were not violated. The study concluded that mathematics books exercises in Jordan, in general, take into account the multiple-choice item writing rules. The researcher, thus, recommended that the item writing rules should be changed from giving instructions into compulsory commitment.
Keywords: Mathematics books in Jordan, Multiple-choice questions, Multiple-choice writing rules, Tests, Jordan.
[1]وزارة التربية والتعليم، المملكة الأردنية الهاشمية.
تاريخ تقديم البحث: 22/12/2018م. تاريخ قبول البحث: 30/10/2019م .
© جميع حقوق النشر محفوظة لجامعة مؤتة، الكرك، المملكة الأردنية الهاشمية، 2022 م.
[2] Ministry of Education, Hashemite Kingdom of Jordan.
Received: 22/12/2018. Accepted: 30/10/2019.
© All rights reserved to Mutah University, Karak, Hashemite Kingdom of Jordan, 2022.
Keywords
Full Text:
PDF (العربية)References
المراجع
- Adedoyin, O. (2010). An investigation of the effects of teachers ‘classroom questions on the achievements of students in mathematics: case study of Botswana community junior secondary schools. European Journal of Educational Studies, 2(3), 313- 329.
- Aiken, L.(1987). Testing with multiple-choice items. Journal of Development in Education, 20(4), 44-57.
- Al Swailem, Bandar.(2003). The general Rules of Writing multiple-choice items, and the Extent an Journal of Development in Education, 20(4), 44-57.
- Al Muhaidib, N.(2010). Types of Item-Writing Flaws in Multiple Choice Question Pattern –A Comparative Study. Umm Al-Qura University Journal of Educational & Psychologic Sciences. 2(2),
- Chase,C.(1964).Relative length of option and response set in multiple choice items. Educational and Psychological Measurement, 24(4), PP.861 – 866.
- Crocker, L., & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. New York: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.
- Downing, S. M. (2005). The effects of violating standard item writing principles on tests and students: the consequences of using flawed test items on achievement examinations in medical education. Advances in health sciences education theory and practice, 10(2), 133-143. Springer. 233 Spring Street, New York, NY 10013. Tel: 800-777- 4643; Tel: 212-460-1500; Fax: 212-348-4505; email: service-ny@springer.com; Web site: http://www.springerlink.com. Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16078098.
- Ellsworth, R. A., Dunnell, P., Duell, O. K., & Dunnell, P. A. T. (1990). Multiple-choice test items: What are textbook authors telling teachers? The Journal of Educational Research, 83(5), 289-93. Retrieved from http://eric.ed.gov/ERICWebPortal/custom/portlets/recordDetails/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch_SearchValue_0=EJ414240&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=EJ414240.
- Evans, W (1984). Test wiseness: an examination of cue using strategies.
Journal of Experimental Education, 52 (3), PP.141 – 144.
- Gronlund, N. E. (1993). How to make achievement tests and assessments. (5th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
- Hambleton, R., & Swaminathan, H. (1985). Item response theory: Principles and applications. Boston: Kluwer-Nijhoff Publishing.
- Hansen, J. D., & Dexter, L. (1997). Quality Multiple-Choice Test Questions: Item-Writing Guidelines and an Analysis of Auditing Testbanks. Journal of Education for Business, 73(2), 94-97. Retrieved from http://www.eric.ed.gov/ ERICWebPortal/custom/portlets/recordDetails/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch_SearchValue_0=EJ556511&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=EJ556511.
- Jo, I. (2007). Aspects of Spatial Thinking in Geography Textbook Questions. Unpublished Master Dissertation, Texas A & M University.
- Klimko, I. P. (1982). Item arrangement, cognitive entry characteristics, and sex as predictors of achievement test performance in college students. (Ph.D. dissertation), The University of Connecticut, United States -- Connecticut.
Retrieved May 11, 2011, from Dissertations & Theses: Full Text. (Publication No. AAT 8216409).
- Lane, D. S., & Bull, K. S. (1987). The effects of Knowledge of item arrangement, Gender, And Statistical and cognitive item Difficulty on Test Performance. Educational and Psychological Measurement, 47, PP. 865 – 879.
- Nyquist, J. G. (1996). A comparison of the quality of selected multiple –choice types within medical school examinations. (Doctoral dissertation, Michigan State University).
- Plake, B., Thompson, A., & Lowry, S. (1981). Effects of item arrangement and test anxiety on two scoring methods. The Journal of Experimental Education, 49, PP. 214 – 219.
- Rodriguez, M. C. (1997, April). The art & science of item –writing: a meta-analysis of multiple-choice item format effects. Paper presented at the Annual Meeting of The American Educational Research Association, Chicago, IL. Retrieved from http://www.edmeasurement.net/aera/papers/artandscience.pdf
-Roid, G. & Haladyna, T. (1982). A Teachnology for Test Item Writing. New York: Academic Press, PP. 49 – 55.
- Schrock, T. J., & Mueller, D. J. (1982). Effects of violating three multiple-choice item construction principles. The Journal of Educational Research, 75(5), 314–318.
- Sireci, S.G., Wiley, A., Keller, L.A. (1998). An Empirical Evaluation of Selected Multiple-Choice Item Writing Guidelines. Paper presented at the Annual Meeting of the Northeastern Educational Research Association, October 28, 1998, Ellenville, NY.
- Sulaiman, S.(2008).The Effect of Violating Multiple-Choice Items Writing Rules in on psychometric properties of test and its items. Paper presented at the fifth annual Meeting for psychology department. May 4-6, 2008, Tanta university Egypt.
- Al Swailem, B. (2003). The General Rules of multiple choice Items Writing and the Extent to Which the lecturers of the Collage of Education at the King Saud University are Committed to these Rules. Educational Collage Research Center.King Saud University. 3(20).54.
-Tarrant, M., Knierim, A., Hayes, S. K., & Ware, J.(2006). The frequency of item writing flaws in multiple-choice questions used in high stakesnursing assessments. Nurse Education in Practice, 6(6), 662-671. Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/ pubmed/ 19040902.
- Thorndike, R. & Hagen, E. (1986). Measurement and evaluation in psychology and education (4th ed.). New York: Macmillan Publishing Co.
- Weiten, W. (1984). Violation of selected item construction principles in educational measurement. Journal of Experimental Education, 52 (3), 174-78.
- yaqoob, I. (2012). The Effect of Violating Multiple-Choice Items Writing Rules in on psychometric properties of test and its items. Damascus University Journal.28(1), 419-443.
- Zaza, Haider, (2012). Detecting the Extent of Violating Multiple-Choice Item
Writing Rules in the General Secondary Exam in Jordan. The Jordanian Journal of Educational Sciences, 8(1), 81-91.
المراجع العربية (للإطلاع):
- سليمان، شاهر (2008). أثر مخالفة قواعد صياغة اختبار اختيار من متعدد على الخصائص السيكومترية للاختبار وفقراته، المؤتمر السنوي الخامس لقسم علم النفس تطبيقات العلوم والنفسية ومشكلات المجتمع في الفترة من 4-6 مايو، جامعة طنطا، كلية الآداب، جمهورية مصر العربية.
- السويلم، بندر (2003). القواعد العامة في صياغة أسئلة الاختيار من متعدد، ومدى التزام أساتذة كلية التربية بجامعة الملك سعود بهذه القواعد، مركز بحوث كلية التربية، جامعة الملك سعود 3(20)، ص54.
- ظاظا، حيدر ( 2012). الكشف عن مدى انتهاك قواعد صياغة فقرة الاختيار من متعدد في أسئلة امتحان شهادة الدراسة الثانوية العام في الأردن، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 8(1)، ص 81-94.
- يعقوب، ابراهيم (2012). أثر مخالفة قواعد صياغة فقرات الاختيار من متعدد على الخصائص السيكومترية للاختبار وفقراته، مجلة جامعة دمشق، 28(1)، ص 419-442.
- المهيدب، نورية (2010). أنواع الأخطاء الموجودة في امتحانات الاختيار من متعدد (دراسة مقارنة)، مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية، 2(2)، ص 10-45.
DOI: http://dx.doi.org/10.35682/979
Published by
MUTAH UNIVERSITY