الجودة العالمية وقياس أثرها في تنمية عمليات العلم لدى طالبات المرحلة الثانوية
Abstract
تطوير وحدة دراسية محوسبة في الكيمياء في ضوء معايير
وفاء فياض الدجاني [1]
محمد فلاح الخوالدة
أحمد حسن العياصرة
ملخص
هدفت هذه الدراسة إلى تطوير وحدة دراسية مُحوسبة في الكيمياء في ضوء معايير الجودة العالمية، وقياس أثرها في تنمية عمليات العلم لدى طالبات المرحلة الثانوية. ولتحقيق ذلك، ولقياس هذا الأثر اتُبِعَ المنهج شبه التجريبي. بلغ عدد أفراد الدراسة (54) طالبة في مدرسة صويلح الثانوية الشاملة للبنات التابعة لمديرية التربية والتعليم للواء الجامعة/ محافظة العاصمة في الفصل الثاني من العام الدراسي (2016/2017)، الصف الثاني الثانوي العلمي (الثاني عشر) في الفصل الثاني من العام الدراسي (2017/2016)، جرى تعيينها عشوائياً مناصفةً في مجموعتين: تجريبية وضابطة. واستُخدم في الدراسة اختبار عمليات العلم بعد التحقق من تمتعه بصدقٍ وثباتٍ مقبولين. وأظهرت النتائج وجود أثر دال إحصائياً عند مستوى (α= 0.05) في تنمية عمليات العلم التكاملية يُعزى للتدريس باستخدام الوحدة الدراسية المُحوسبة المُطورة، ما عدا عملية وضع الفرضيات التي لم يكن الأثر في تنميتها دالًا إحصائيًا.
الكلمات الدالة: تطوير وحدة محوسبة في الكيمياء، معايير الجودة العالمية، عمليات العلم.
Developing a Computerized Chemistry Unit in the Light of International Standards of Quality and Measuring its Effect on Development of Science Processes Among the Secondary Stage Students
Wafa' Fayyad Al-dajjany[2]
wafa_dajani@yahoo.com
Mohammed Falah Al-khawaldeh
Ahmed Hassan Al-ayasreh
Abstract
This study aimed at developing a computerized chemistry unit in the light of International standards of quality, and measure its effect on development of science processes among the secondary stage students. To achieve this purpose, the semi-experimental method was used in measuring this impact. The members of the study are (54) students at Sweileh secondary comprehensive girls school affiliated to the directorate of education of the university district /Capital Governorate in the second semester of 2016/2017. They were assigned randomly into two groups: Experimental and controling. The study used a science processes test, which has acceptable validity and reliability. The results showed that there is a statistical significant effect at (α=0.05) on the development of integrative science processes attributable to teaching by using the developed computerized unit, except for the process of developing hypotheseswhich the effect on their development was not statistically significant.
Keywords: Development a computerized chemistry unit, International quality standards, Science processes.
[1] جامعة العلوم الإسلامية.
تاريخ تقديم البحث: 8/10/2018م. تاريخ قبول البحث: 19/11/2019م .
© جميع حقوق النشر محفوظة لجامعة مؤتة، الكرك، المملكة الأردنية الهاشمية، 2022 م.
[2] University of Islamic Sciences.
Received: 8/10/2018. Accepted: 19/11/ 2019.
© All rights reserved to Mutah University, Karak, Hashemite Kingdom of Jordan, 2022.
Keywords
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.35682/911
Published by
MUTAH UNIVERSITY