الأوبرا-أوراتوريو "الملك أوديب" لإيغور سترافينسكي والمسرح الموسيقي المعاصر: الليبريتو، الحلول المسرحية ودور الكورال

إياد عبدالحفيظ محمد

Abstract


ملخص

يهدف هذا البحث إلى تحليل البنية الدرامية للأوبرا-أوراتوريو "الملك أوديب" من للمؤلف الروسي سترافينسكي، وتحليل رمزية الحلول المسرحية ودور الكورال المرادف لدور الكوروس في المأساة الإغريقية، ومنابعها في المسرح الدرامي والمسرح الموسيقي التاريخي والمعاصر. ويستخدم المنهج الوصفي-التحليلي في التحليل الموسيقي للعمل، والتحليل المقارن في مقارنته بمأساة سوفوكليس. ويعتمد الباحث على نصوص سترافينسكي في كتاباته وحواراته مع كرافت، وكتاب ستيفين والش "سترافينسكي. الملك أوديب"، وكتابات المخرج الروسي مايرهولد حول المسرح الساكن وغيره من الحلول المسرحية.

ويمثل "الملك أوديب" عملا هجينا يدمج عناصر موسيقية ومسرحية من الأوبرا والأوراتوريو والمسرح الدرامي المعاصر، حيث يستعين سترافينسكي بعدد من الأدوات التي تؤدي الى التغريب بين الجمهور وأحداث وشخصيات. دور الكورال، والذي يضم أصوات التينور والباص للرجال فقط ، فهو في الأوبرا-أوراتوريو قريب من دور الكوروس في المأساة الإغريقية. فالكورال يدمج عددا من الوظائف الموسيقية والدرامية المختلفة. فهو يجسد شعب طيبة تارة، وقوى القدر الخفية تارة أخرى.

 

 

 

Igor Stravinsky’s Opera-Oratorio “Oedipus Rex” and the Contemporary Musical Theater:

Libretto, Theatrical Solutions and the Role of the Choir

 

Abstract

The Current research aims at analyzing the dramatic structure of Stravinsky’s opera-oratorio “Oedipus Rex”, the symbolism of its theatrical methods and the role of the choir, which is equivalent to the role of the chorus in ancient Greek tragedy and their sources in historical and contemporary theater. A descriptive-analytical methodology is used in the analysis of the music, and a comparative analysis in the comparison of the work with Sophocles’ tragedy. The researcher uses Stravinsky’s writings and dialogues with R. Kraft, S. Walsh’s Book “Stravinsky. Oedipus Rex”, and the writing Mayerhold on static theater and other methods.

“Oedipus Rex” represents a hybrid genre uniting elements from the opera, the oratorio and contemporary theater, and employs a number of alienation instruments. The role of the choir combines several functions m such as representing the people of Thebes and the hidden forces of destiny.

 

 


Keywords


سترافينسكي، الأوبرا، الأوراتوريو، المسرح المعاصر، التغريب. Stravinsky, Opera, Oratorio, Contemporary Theater, Alienation

References


References:

Carr, M. (2002). Multiple Masks: Neoclassicism in Stravinsky's Works on Greek Subjects. Lincoln, Nebraska, USA: University of Nebraska Press.

Cocteau, J.,& Myers R. (1929) Cock and Harlequin: Notes on Music by Jean Cocteau. London, UK: The Egoist Press.

Druskin, M. (1979) Igor Stravinsky. Leningrad, USSR: Sovetskiy Kompozitor.

Grabar-Passek, M., Gasparov, M. & Kuznetsov, T. (1972). Antiquity and Modernity. Moscow, USSR: Nauka.

Khafajah, M. & Shaarawi, A. (1986) The Greek Tragedy in the Fifth Century B. C. Cairo, Egypt: General Egyptian Book Organization.

Kienzle. S. & Zur, N. (1990). Reclams Schauspielführer. Stuttgar, Germay: Philipp Reclam jun.

Meierkhold, V. & Baraun, E. (1969). Meyerhold on Theatre. New York: USA: Hill and Wang.

Schmidt-Garre, H. (1963) Oper. Eine Kulturgeschichte. Köln, Germany: Arno Volk Verlag.

Stravinsky, I. & Craft, R. (1963). Dialogues and a Diary. Garden City, NY, USA: Doubleday.

Stravinsky, I. & Craft, R. (1962) Expositions and Developments. I Stravinsky and Robert Craft. London, UK: Faber & Faber.

Stravinsky, I. (1971). Oedipus Rex: Reduction for Singing and Piano by the Author. Moscow, USSR: Muzyka.

Walsh, S. (1993) Stravinsky: Oedipus Rex. Cambridge, UK: Cambridge Univ. Press.

Zentner, W. (1991). Recalms Opernführer. Stuttgart, Germany: Philipp Reclam jun.

Bryusov, V. (1902). Nenuzhnaya Pravda (The Unnecessary Truth). http://dugward.ru/library/brusov/brusov_nenujnaya_pravda.html




DOI: http://dx.doi.org/10.35682/795

Published by
MUTAH UNIVERSITY