تأثير برنامج تعليمي مقترح على تحسين مستوى دقة مهارة الإرسال الأمامي بنوعية العالي الطويل والقصير في لعبة الريشة الطائرة
Abstract
ملخص
هدفت الدراسة التعرف إلى تأثير برنامج تعليمي مقترح على تحسين مستوى دقة مهارة الإرسال الأمامي بنوعية العالي الطويل والقصير في لعبة الريشة الطائرة، واستخدم الباحث المنهج التجريبي، وتكونت عينة الدراسة من (30) طالبا من طلبة كلية علوم الرياضة المسجلين في مساق الريشة الطائرة وكرة الطاولة (1), وتم اختيارهم بالطريقة العمدية، وقسموا إلى مجموعتين الأولى تجريبية (15) طالباً، والمجموعة الثانية ضابطة (15) طالباً، ثم قام الباحث بتطبيق البرنامج التعليمي المقترح لمدة (6) أسابيع بواقع (3) وحدات تعليمية أسبوعياً وبزمن (50د) للوحدة التعليمية على طلاب المجموعة التجريبية، كما طبق الباحث الأسلوب التقليدي لمدة (6) أسابيع بواقع (3) وحدات تعليمية أسبوعيا وبزمن (50د) على طلاب المجموعة الظابطة في تدريس مساق الريشة الطائرة وكرة الطاولة (1)، وأظهرت النتائج إلى إن هناك فروقا ذات دلاله إحصائيه بين القياسين لدى المجموعة التجريبية لمهارات (الإرسال العالي الطويل بالوجه الأمامي للمضرب، والإرسال القصير بالوجه الأمامي للمضرب)، في الاختبارات وأن هذه الفروق كانت لصالح القياس البعدي، وأظهرت النتائج إن هناك فروق ذات دلاله احصائيه بين القياسين لدى المجموعة الضابطة لمهارات (الإرسال العالي الطويل بالوجه الأمامي للمضربأ والإرسال القصير بالوجه الأمامي للمضرب)، مع العلم بأن هناك تحسنا ظاهرياً على أداء أفراد المجموعة الضابطة بين القياسين القبلي والبعدي ولصالح القياس البعدي ولكن غير دال إحصائياً، وأن هناك فروقا ذات دلاله إحصائيه بين المجموعتين في هذه الاختبارات وأن هذه الدلالة لصالح المجموعة التجريبية، وأوصى الباحث استخدام البرنامج التعليمي المقترح لما له من تأثير إيجابي في تحسن دقة مهارة الإرسال بشكل فعال لدى الطلبة.
The Effect of a Proposed Educational Program on Improving Long and Short Forehand Serves Accuracy in Badminton
Abstract
The study aimed to identify the effect of a proposed educational program on improving long and short forehand serves accuracy in badminton, the study used the experimental approach on sample consisted of (30) students from the College of Sports Science enrolled in badminton and table tennis course ( 1) chosen by the purposive method divided into two groups( experimental group: 15 students, control group 15 students, an experimental group applied the proposed educational program: 6 weeks, 3 units per week, 50 minutes per unite , control group applied traditional method: 6 weeks, 3 units per week, 50 minutes per unit.
The comparison between post-measurement in two groups, and between pre and post measurement for each group. The results showed a positive statistically significant effect in favor of the proposed educational program for both long and short forehand serves accuracy in badminton.
The study recommended use a proposed educational program on improving long and short forehand serves accuracy in badminton.
Keywords
Full Text:
PDF (العربية)References
Reference:
Abdul Hussain, W. & Hussein, W. (2012). The impact of the programming of feedback and real time based on the construction of the locomotive program in learning some of the basic skills of students of badminton, published research, Journal of Physical Education Sciences. 1(5), 361-384).
Ahmed, M & Kazar, M. (2007). The Effect of Inclusion and Differential Methods in Learning Flying Skills in Badminton, 6th Scientific Conference of Physical Education Colleges and Sections, Babel: Iraq (pp. 327-346).
Alwani, M. (2004). Building a measure of the behavior of the advanced players in the performance of some of the basic skills of the feather in the individual game, unpublished Master, Faculty of Physical Education, Baghdad, Iraq.
Antoniou, P., Gourgoulis, V., Trikas, G, & Marridis, T. (2000). Using Multimedia As Instructional Tool in Physical Education Objects , Domocritus University of Thrace.
Ben, J., Edwards, K. & Jim, W. (2005). “Effect of time of day on the accuracy and consistency of the badminton serve”. Research Institute for Sport and Exercise Sciences.48(11&14). 1488–1498.
Hadith, Mu'ayyad 'Abd al-Rahman, Faiq,' Ali Fu'ad, 'Abd Allah, Muhammad Qasim. (2010). The Impact of Using Collaborative Learning in Learning and Improving Some Capabilities Associated with the Effectiveness of High Jumping, Published Research, Journal of Sports Science 1(1)---..
Hardan, M. (2011). The Effect of Exercises by Means of Assisting the Development of the Performance of Some Offensive Skills in Individual Toys for Badminton, published research, Journal of Physical Education Sciences, University of Babylon, Iraq 4(4), 289- 309.
Hussein, A., Hatem, A. & Abdul Hussein, W. (2014). The Effect of Non-Practice Arm Exercises in the Development of Transcendental Accuracy (Short and Long) for the Practice of Female Badminton Students, published research, Journal of Basic Education,13(1), 337-360.
Hussein, G. & Ismail. (2009). The Effect of Using Static and Variable Exercise Scheduling in Acquiring and Learning Some of the Basic Skills of Badminton, Published Research, Contemporary Sports Journal. P191-216.
Ibrahim, S. & Hamzah, M. (2009). The Effect of Using Different Educational Methods on the Evolution of the Level of Skill Performance in Badminton, Published Research, Journal of Physical Education Sciences, 3(2), 201-218.
John, E. (1991). Badminton (Technique, Tacties, Training) Growood Sport Guids Library, Op. cit p. 24.
Katab, A. & Mahmoud, H. (2012). The relationship between some of the variables of Enkinmatism and the accuracy of the transmission of Antoine in the ball of Enricha Antipar, published research, Rafidain Journal of Mathematical Sciences, 19(59), 337-358.
Khalaf, M. & Mohammed, T. (2001). Impact of a training program on different speeds in developing badminton skills, unpublished PhD thesis, Faculty of Physical Education, University of Baghdad, Iraq.
Khalaf, M. (2013). Effect of the use of squash racket in developing the performance of the basic skills of the game of badminton in the students of the Faculty of Physical Education at the University of Jordan, published research, 40(3), 828. 838.
Khalil, A. (2008). The Effect of Stop Training in a Number of Special Physical Fitness Elements and Some Basic Skills in Flying Crash, published research, Volume 14, Issue 48, Al-Rafidain Journal of Mathematical Sciences, 14(18), 194-215.
Kholy, A. (1994). Badminton. I 2, Cairo: Egypt: Dar Al-Fikr Al Arabi for Distribution and Publishing.
Mostafa, S. (2001). Recent trends in the teaching of physical education and sport, i 1 Cairo: Technical Radiation.
Peter, R. (1995). Badminton (The Skills of the GAME) Growood Sport Guids Library.
Shakr, L. (2011). The Effect of Mental Training on the Development of Some Cognitive Sensory Variables in the Learning of Long Transmission Skills and Forward Stroke in FISH, Published Research, Journal of Physical Education College, 1(2),191-216.
Taie, M, & Alawani, M. (2011). Comparison of the technical performance of the transmitter in the individual game between the Iraqi team and the international players in the feather plane, published research, Journal of Sports Science, 4(1),203-219.
Zanon, S., Mahmoud, A. & Elias, W. (2011). Impact of the use of cooperative learning in the acquisition of some basic skills of flying feather, published research, Rafidain Journal of Mathematical Sciences, 56(17), 36-51.
DOI: http://dx.doi.org/10.35682/378
Published by
MUTAH UNIVERSITY