تقويم جودة كتب الحاسوب للمرحلة المتوسطة في العراق وفق معايير رابطة معلمي علوم الحاسوب وجمعية الحوسبة الآلية الأمريكية

ابراهيم عبدالوهاب احمد, عدنان الجادري

Abstract


ملخص

هدفت هذه الدراسة إلى تقويم جودة كتب الحاسوب المدرسية للمرحلة المتوسطة في العراق وفق معايير رابطة معلمي علوم الحاسوب وجمعية الحوسبة الآلية الأمريكية. وتكوّن مجتمع الدراسة وعينتها من جميع الموضوعات التي تم تضمينها في محتوى كتب الحاسوب المدرسية، والبالغ عددها كتابان لكل من الصفين الأول والثاني المتوسطين. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي من خلال اداة تحليل محتوى اشتملت على اثنين وأربعين معياراً فرعياً اندرجت تحت خمسة معايير رئيسية هي (1. التفكير الحسابي، 2. العمل التعاوني، 3. ممارسات الحوسبة والبرمجة، 4. أجهزة الحاسوب وأجهزة الاتصالات، 5. المجتمع والعالمية والآثار الأخلاقية).

وكان من أبرز نتائج هذه الدراسة: أن النسبة المئوية العامة لعدد المعايير التي توفرت والتي أسفر عنها تحليل المحتوى في كتاب الصف الأول المتوسط بلغت (47.6%) وهي نسبة ضعيفة، وفي كتاب الصف الثاني المتوسط بلغت (33.3%) وهي نسبة ضعيفة ايضاً.

ومن أبرز توصيات هذه الدراسة كانت ضرورة إعادة النظر بمحتوى كتابي الحاسوب المدرسيين لكل من الصفين الأول والثاني من المرحلة المتوسطة في العراق، في ضوء معايير رابطة معلمي علوم الحاسوب وجمعية الحوسبة الآلية الأمريكية.

 

An Evaluation of the Quality of

Computer Textbooks for Iraqi Intermediate Level

Schools Per the Criteria of the American Computer Science

Teachers Association and the Association for Computing Machinery

 

Abstract

The aim of this study is to evaluate the computer textbooks for Iraqi middle schools per the criteria of American Computer Science Teachers Association and Association for computing machinery. The study population consists of all topics included in the content of computer textbooks scheduled by the Iraqi Ministry of Education for Iraqi middle schools. The study used the descriptive analytical method through an analysis tool consisting of forty-two minor criteria classified in five main criteria:1. mathematical thinking 2. cooperative work 3. computing and programming practices 4. computers and communication devices 5. society, globalization and moral impacts).

The results have revealed that the percentage of criteria that are available is (47.6%) in the first grade and (33.3%) in the second grade.

According to the study results, the study has recommended the necessity of reconsidering the content of computer textbooks in middle schools in Iraq according to the criteria of the American Computer Science Teachers Association and the Association for Computing Machinery.

 


Keywords


تقويم، جودة، الكتاب المدرسي، معايير، علوم الحاسوب. Evaluation, Quality, Textbooks, Criteria, Computer Science.

References


References:

Ansio, A. (2009). The level Quality of science textbooks in the lower basic stage in Palestine Per the international standards, Unpublished Master Thesis, College of Education, Al-Azhar University, Gaza.

Attia, M. (2015). Modern curriculum and teaching methods, Amman, Jordan: Curriculum House for Publishing,.

CSTA & ACM, (2011). Computer Science Standards K–12, Retrieved in 25/01/2016 from: https://csta.acm.org/Curriculum/sub/CurrFiles/CSTA_K-12_CSS.pdf

Dahman, M. (2014). Analysis of the content of science textbooks for grades (5-8) in Palestine per of the requirements of the TIMSS test. Unpublished Master Thesis, College of Education, Al-Azhar University, Gaza.

Al-Ghamdi, M. (2012). Evaluation of the content of science textbooks developed in the lower grades of the primary stage per of selected criteria. Unpublished Master Thesis, College of Education, Umm Al-Qura University, Makkah.

Al-Hashmi, A. & Attia, M. A. (2009). Analyzing the content of Arabic language curricula, Amman: Safaa House for Publishing,.

Jeannette M. Wing, (2007). Computational Thinking. Carnegie Mellon University, Retrieved in 05/08 2016 from:

https://www.cs.cmu.edu/~15110-s13/Wing06-ct.pdf

Al-Laqani, A. & Al-Jamal, A. (2003). Glossary of educational terms defined in the curricula and teaching methods, (3rd ed.), Cairo, Egypt: World of Books.

Al-Lulu, F. (2007). The Level Quality of physics topics included in Science Textbooks in the Lower Basic Stage in Palestine Per the International Standards for Science, Research presented to the Third Educational Conference "Quality of the Palestinian Public Education as an Approach to Excellence", Islamic University.

Maheshwari, A. & Smid, M. (2016). Introduction to the theory of computation. School of Computer Science, Carleton University, Ottawa, Canada, April 11, 2016, Retrieved in 05/08/2016 from: http://cglab.ca/~michiel/TheoryOfComputation/TheoryOfComputation.pdf

Rasinen, A. (2003). An Analysis of the Technology Education Curriculum of six countries. Journal of Technology Education, Vol. 15 No. 1, Fall 2003, Retrieved in 19/6/2016 from:

http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/v15n1/pdf/rasinen.pdf

Shehata, H. (2005). Culture of standards and university education, the 17th scientific conference "Curriculum and standard levels", the Egyptian Society for Curriculum and Teaching Methods. Vol 1, July 2005.

Stansifer, R. (2012). Introduction to Computer Science. Department of Computer Sciences, Florida Institute of Technology, Melbourne, Florida USA 32901, January 8, 2012, Retrieved in 29/08/2016 from: https://cs.fit.edu/~ryan/cse1002/lectures/introduction.pdf

Zaytoon, K. (2004). Critical analysis of teacher preparation criteria included in the national standards of Egyptian education, the 16th scientific conference of the Egyptian Society for Curriculum and Teaching Methods, July 2004.




DOI: http://dx.doi.org/10.35682/184

Published by
MUTAH UNIVERSITY