حكم مقاصد الشريعة المستندة إلى قاعدة "الأصل في الأحكام التعليل "ومسلك "المناسبة والاستدلال"

أ.د.احمد عبدالله العوضي

Abstract


ملخص

هذه الدراسة تتركز حول مشكلة واحدة هي: حكم مقاصد الشريعة المستندة إلى الاستدلال بمسلك "المناسبة والاستدلال"، وقاعدة "الأصل في الأحكام التعليل".غث

يرى الباحث أن علم مقاصد الشريعة قد أدخلت فيه مقاصد ليس لها دليل شرعي، وإنما هي مقاصد عقلية، وليست مقاصد شرعية.

كذلك يرى الباحث أن بعض الباحثين في مقاصد الشريعة بالغوا في التوسع في الاستدلال بها وصار عندهم كل ما يتضمن مصلحة راجحة في حكم العقل فهو مصلحة شرعا، ومقصود للشارع، وكل ما يتضمن مفسدة راجحة في حكم العقل، فهو مفسدة شرعا، ورده  مقصود للشارع.

ولعل القول بمسلك المناسبة، والقول بقاعدة "الأصل في الأحكام التعليل"، هو ما أدى بهم إلى ذلك التوسع؛ فرأى الباحث أن الاستدلال بمسلك المناسبة يحتاج إلى بحث متخصص، وكذلك قاعدة "الأصل في الأحكام التعليل".

وقد أعد الباحث هذا البحث المتخصص وجمع الباحث في هذه الدراسة بين المنهج الجمعي والمنهج الاستقرائي، فجمع آراء الفقهاء، واستقرأ نصوصهم التي رآها تتعلق بموضوع البحث، واختار جملة منها، ضمنها بحثه.

 

 

وخلص الباحث إلى نتائج من أهمها:

-        رجحان الرأي القائل برد قاعدة "الأصل في الأحكام التعليل"، ورد مسلك المناسبة والاستدلال.

-        مسلك المناسبة ليس مسلكاً شرعياً من مسالك العلة.

-        الحكمة الشرعية لا تصلح علة للشريعة، ولا علة لحكم شرعي بعينه.

-        إطلاق الشاطبي اسم العلة على الحكمة لا يعني به العلة التي هي ركن القياس، وإنما يعني به، مصلحة أو حقاً أو عدلاً أراده الشارع من تشريع الحكم، فهو علة بمعنى غاية ونتيجة.

-        العلة الشرعية لا تثبت إلا بدليل شرعي، ولا تثبت بالعقل.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The Stipulation of Shari’a Purposes Based on the Rule of Drigin in Stipulations is Justification and Event Passageway and Conclusion

Ahmed AbduAllah  Al-Awadi

Abstract

This study is concentrated on one problem: the stipulation of Shari’a or (Islamic law) purposes based on conclusion through event and conclusion and the rule of origin in stipulations is reasoning.

The researcher views the science of Shari’a purposes in intruded by purposes that have no lawful evidence but mental purposes that are not legal purposes. Moreover, the researchers view that some researchers in Sharia purposes exaggerated in the event of conclusion and whatever includes preferable favour reasoning judgment considered legal favour, intended to the lawmaker and whatever includes proponent bight in mental judgment is considered legal blight and rejecting it is intended to the lawmaker.

It may the possible that urging through event passageway and urging judgment is reasoning it, the reason that led them to such expand, the researcher suggests that conclusion through event pathway needs specialized research as well as the rule the origin in judgments is reasoning.

The researcher prepared this specialized research and joined in this study between the collective approach and inductive approach, he collected the views and faqihs (jurists) and investigated their text that he sees relative to the research subject, he selected a statement and included it in the research.

The researcher concluded the following:

  • The predominance of the view that rejects the rule of “origin in judgments is reasoning “and rejects the passageway of event and inference.
  • Event passageway is not legal passageway of the ailment legal passages.
  • legal wisdom does not fit to Shari’a ailment nor ailment for certain legal judgment
  • Al-Shatibi called ailment on wisdom he does not mean  the ailment  of measurement,  he meant a favour or origin or just  wanted by the lawmaker when he legislated  the judgement, then it is ailment   to mean purpose or result.
  • The legal ailment is not proven except by legal evidence, and it is not proven by sense.
 

Keywords


الكلمات الدالة: مسلك،مناسبة، استدلال، علة.

References


Al - Ansari, (W.D). 3/266.

Al-Amidi, A. (Died 631 A.H), (1422 AH). Al'iihkam fi 'usul alahkam. Investigation of Abdul Razzaq Afifi. Damascus: Islamic Office

Al-Basri, A. (Died 436 A.H). (W.D). Almuetamid. 1ed. Khalil al-Mays investigation. Beirut: Dar al kotob al ilmiyah.

Al-Esnawi, A. (Died. 772 A.H). (1420 A.H). nihayat alsuw. 1ed. Beirut. Dar al kotob al ilmiyah.

Al-Juwaini, A. (Died. 478 A.H). (1418 A.H). Alburhan fi 'usul alfaqh. 1ed. Investigation: Salah bin Mohammed bin Aweida. Beiru: Dar al kotob al ilmiyah.

Al-Razi, M. (Died. 606). (1418 A.H). Almahsul. 3ed. Study and investigation: Taha Al-Alwani, Resalah Publishers.

Al-Sabki, T. (1416 A.H). Al'iibhaj sharah almnhaj. Beirut: Dar al kotob al ilmiyah.

Altuwafi, S. (716 A.H). (1407 A.H). Sharah mukhtasr alrawdat. 1ed. Investigator: Abdullah Turki. Resalah Publishers

Boussiri, S. (Died 840 A.H). (1403 A.H). Misbah alzajajat. I. Investigation: Al-Kashnawi, Beirut: Dar Al-Arabiya.

Bukhari, A. (D. 730 A.H)( W.D). Kashf al'asrar. Islamic Book House.

Bukhari. M. (1422). Sahih Bukhari. 1ed. Investigation Mohammed Zuhair bin Nasser Al-Nasser. House of life.

Hakim, M. (1422 A.H). Rieayat almaslahat walhikmata. Islamic University of Medina.

Ibn Abd al-Barr, Y. (1378 A.H). Altamhidu. Investigation: Mustafa Al-Alawi, Mohamed Bakri, Morocco: Ministry of All Awqaf.

Ibn Abd al-Barr, Y. (Died. 463 A.H). (1421). Alaistidhkar. 1ed. Investigation: Salem Mohammed Atta, and Mohamed Ali Moawad. Beirut: Dar al kotob al ilmiyah.

Ibn 'Ans. M. (Died 179 A.H). (1425 A.H). Almuta. 1ed. Abu Dhabi: Zayed Bin Sultan Al Nahyan Foundation.

Ibn Hanbal, A. (Died 241 A.H). (1421 A.H). Musnad. 1ed. Investigation: Shoaib Arnaout et al. Resalah Publishers.

Ibn Hazm, Ali (Died. 456 A.H). Almuhlaa bialathari. Beirut: Dar al-Fikr.

Ibn Majah, M. (Died. 273 A.H). Al-Sunan. Investigation: Mohamed Fouad Abdel Baqi. dar 'iihya' alkutub alearabiati.

Ibn Rajab al-Hanbali, A. (Died 795 A.H) (W.D) Jamie aleulum walhukum. Investigation : Mohammed Ahmadi. Dar AISalaam.

Maqdisi, I, (Died 620 A.H). (1423). Rawdat alnaazir. 2ed. Al Rayyan Foundation.

Muslim, I. (Died 261 A.H) (W.D). Sahih Muslim. Beirut: Dar Iihya' alturath alarabi.

Shatby, I. (Died. 790 A.H). (1417 A.H). Almuafqat. 1ed. Investigation : mashhur Al Salman. House of Ibn Affan.

Shawkani, Mohamed. (Died 1250 A.H). (1419 A.H). 'Iirshad alfahwl. 1ed. Investigation : Ahmed Ezzo Attia. Damascus: Dar Alkitab Alarabe.

Tabarani, S. (Died 360H) (W.D). Almuejam al'awsat. The investigation: Tarek bin Awadallah and Abdul Mohsen al-Husseini. Cairo: Dar Al-Haramain.

Tirmidhi, M. (Died. 279 A.H), (1998). Al-Sunan. Investigation: Bashar Awad. Beirut: Dar al-Gharb al-Islami.




DOI: http://dx.doi.org/10.35682/167

Published by
MUTAH UNIVERSITY