Teaching Ophthalmology to Undergraduate Medical Students Using Facebook Groups Guided by Institutions
Abstract
Abstract
Aim: To assess E-learning's feasibility and efficacy in teaching ophthalmology via a supervised Facebook closed group in a single medical University program at Mutah University.
Design: A cross-sectional survey.
Methods: A cross-sectional study was conducted at Mutah University by the article's authors between November 2019 and January 2020. An online survey involved only the members of the ophthalmology Facebook closed group (ophthalmology 2011-2012). The study assessed social networks' feasibility as an added tool in teaching short medical courses like ophthalmology. All of the participants were medical students who successfully passed the ophthalmology course at Mutah University and were members of the group at the time of study conduction. The 20-item questionnaire was developed by authors and designed in a document form using SPSS software.
The questionnaire was distributed by direct messaging to the group members. At the study time, 1,364 questionnaires were sent via Facebook to students. Questions were divided into general information about students, information about social media use, and specific questions about students' interaction with the teaching ophthalmology group. Moreover, other items were designed to compare institutional guided Facebook groups' level of benefit to peer-monitored medical groups.
Results: Over 87.9% of students felt that the group was useful. Besides, 73% of students thought the group helped them to achieve a better outcome at the exam. The questionnaire return response rate was 52.8% (720 responses). 58% of medical students were checking their social media more than five times a day. Nevertheless, only 26.7% were likely to get involved in educational networks. Regarding Mutah's ophthalmology group teaching, 20.4% of students were daily users during the ophthalmology courses. 28.3% check it up every 2-3 days, and 16.9% check it once a week. Concerning activity and comment sharing, 52.2% had good activity and did their daily homework and assignments. However, 47.8% never entered a comment on the group.
Points of strength were case discussion, explanatory videos, and pictures. The group facilitated the transfer of the information regarding lecture notes and announcements. However, some believed it was a source of distraction.
Conclusion: Facebook closed groups monitored by tutors are a useful educational asset tool for teaching minor courses in medical universities. It facilitated the delivery of information, enhanced tutor-student and student-student interaction.
تعليم طب العيون باستخدام مجموعات مغلقة ومحكمة من قبل الجامعة عبر قناة التواصل الاجتماعي علي Facebook كأداة مكملة لتدريس طلاب الطب
ملخص
هدف الدراسة: تقييم جدوى وفعالية التعلم الإلكتروني في تدريس طب العيون من خلال مجموعة مغلقة على Facebook تحت إشراف مدرسي مادة طب العيون في جامعة مؤتة.
التصميم: دراسة استبيانيه، مسح مقطعي.
الأســــــاليب: أجريت دراسة مقطعية في الأردن بين تشرين الثاني (نوفمبر) 2019 وكانـــــــــــون الثانــــي (يناير) 2020، باستخدام إستبيان عبر الإنترنت، واشتملت فقط على طلاب طب من السنة الخامسة، ممن اجتازوا بنجاح مساق طب وجراحة العيون. كل الطلاب المشاركين في الاستبيان هم أعضاء في مجموعة طب العيون المغلقة على فيسبوك لجامعة مؤتة. تم تقييم جدوى استخدام هذه الشبكة الاجتماعية في تدريس طب العيون كونها أحد المساقات السريرية القصيرة في جامعه مؤتة. الاستبيان مكون من 20 سؤال تم تصميمة على نماذج جوجل.
تم توزيع الاستبيان عبر الفيس بوك على أعضاء المجموعة (1،364) عضو. تم تقسيم الأسئلة إلى معلومات عامة عن الطلاب ووسائل التواصل الاجتماعي بالإضافة إلى أسئلة محددة حول تفاعل الطالب مع المجموعة التدريسية الخاصة بطب العيون. علاوة على ذلك، تم تصميم أسئلة أخرى لمقارنة مستوى الاستفادة من مجموعات مماثلة علىFacebook.
النتائج: شعر أكثر من 80٪ من الطلاب أن المجموعة كانت مفيدة. ووجد أن حوالي 73% من الطلاب قد استفادوا من المجموعة في تحقيق معدلات مرتفعة بماده العيون بسبب مشاركتهم الفاعلة في المجموعة. بلغ معدل الاستجابة للاستبيان 52.8٪ أي ما يعادل 720 استجابة. بالنسبة للجزيء الغير أكاديمي تبين أن 58٪ من طلاب الطب يتفقّدون وسائل التواصل الاجتماعي الخاصة بهم أكثر من خمس مرات في اليوم. ومع ذلك، فإن26.7٪ من طلاب الطب ينخرطون في الشبكات التعليمية. مما حفز الأساتذة المشاركين في الدراسة على تطوير المجموعات المغلقة لتحفز الطلاب على الانخراط الفاعل في التعليم عن بعد على مدة أكثر من 10 سنوات وتوجيه اهتماماتهم الاجتماعية إلى اهتمامات علمية تساعدهم في مهنتهم. من خلال الاستبيان وجد أن خُمس الطلاب، (20.4٪) من الطلاب مواظبين على استخدام المجموعة حتى بعد التخرج بشكل يومي. و 28.3٪ يزورون الموقع كل يومين الي 3 أيام. و16.9٪ يزورون المادة العلمية على الموقع مرة واحدة في الأسبوع. بالمجمل هناك ما يقارب ثلثي الطلاب باتصال دائم مع المدرسين حتى بعد التخرج مما يعطيهم فأئده التعليم المستمر في مادة طب العيون.
فيما يتعلق بمشاركة الطلاب الفاعلة في العملية التعليمية على الأسئلة والتمارين في المجموعة المغلقة، وجد أن52.2% هم مشاركين مواظبين وفاعلين، بينما 47.8٪ من الطلاب غير مشاركين في حل أي من الأسئلة الإلكترونية وكانوا ينتظرون المعلمين لحل الأسئلة.
أعجب الطلاب بطريقة مناقشة الحالات الطبية ومقاطع الفيديو التوضيحية والصور. سهلت المجموعة نقل المعلومات المتعلقة بملاحظات المحاضرات والإعلانات المتعلقة بالدوام اليومي مع المجموعات التي تليها. بعض الطلاب اعتقدوا أن المجموعات لم تناسبهم وكانت مصدر للإلهاء.
الخلاصة: تُعد المجموعات المغلقة على Facebook التي يراقبها المعلمون ومديرو البرامج طريقة تعليمية فعالة للدورات الثانوية في الجامعات الطبية لأنها تسهل إيصال المعلومات، وتعزز التفاعل بين المعلم والطالب والتفاعل بين الطلاب أنفسهم.
Keywords
References
References:
Vaona, A., Banzi, R. & Kh, K. (2018). E-learning for health professionals (Review) Summary for findings for the main comparison. Cochrane Databse Syst Rev:1–82.
doi:10.1002/14651858.CD011736.pub2.www.cochranelibrary.com
Krishnamohan, S., Prabakaran. S & Singh, Z. (2017). Efficacy of health education using Facebook to promote healthy lifestyle among medical students in Puducherry, India: A non-randomized controlled trial. J Clin Diagnostic Res;11:LC07-LC10. doi:10.7860/JCDR/2017/27385.10259
Guraya, S., Almaramhy, H. & Al-Qahtani, M. (2018). Measuring the extent and nature of use of Social Networking Sites in Medical Education (SNSME) by university students: Results of a multi-center study. Med Educ Online;23. doi:10.1080/10872981.2018.1505400
Alsuraihi, A., Almaqati, A. & Abughanim, S. (2016). Use of social media in education among medical students in Saudi Arabia. Korean J Med Educ;28:343–54. doi:10.3946/kjme.2016.40
Alshiekhly, U., Arrar, R. & Barngkgei, I. (2015). Facebook as a learning environment for teaching medical emergencies in dental practice. Educ Health (Abingdon);28:176–80. doi:10.4103/1357-6283.178609
Muhlen. M, & Ohno-Machado L. (2012). Reviewing social media use by clinicians. J Am Med Informatics Assoc;19:777–81. doi:10.1136/amiajnl-2012-000990
Vogelsang, M., Rockenbauch, K. & Wrigge, H. (2018). Medical education for “Generation Z”: everything online?! - An analysis of Internet-based media use by teachers in medicine. GMS J Med Educ;35:1–20. doi:10.3205/zma001168
Pinilla, S., Nicolai, L. & Gradel, M. (2015). Undergraduate Medical Students Using Facebook as a Peer-Mentoring Platform: A Mixed-Methods Study. JMIR Med Educ 2015;1:e12. doi:10.2196/mededu.5063
Gonzalez, R., Amer, S. & Yahia, N. (2017). Facebook Discussion Groups Provide a Robust Worldwide Platform for Free Pathology Education. Arch Pathol Lab Med;141:690–5. doi:10.5858/arpa.2016-0369-OA
Ali. A. (2016). Medical students’ use of Facebook for educational purposes. Perspect Med Educ;5:163–9. doi:10.1007/s40037-016-0273-5
Alshiekhly, U., Arrar, R. & Barngkgei, I. (2015). Facebook as a learning environment for teaching medical emergencies in dental practice. Educ Heal Chang Learn Pract;28:176–80. doi:10.4103/1357-6283.178609
Zanon, M., Altmayer, S. & Pacini, G. (2018). Facebook as a tool to promote radiology education: Expanding from a local community of medical students to all of South America. Radiol Bras;51:242–7. doi:10.1590/0100-3984.2017.0112
Cole. D, Rengasamy. E. & Batchelor, S. (2017). Using social media to support small group learning. BMC Med Educ;17:1–7. doi:10.1186/s12909-017-1060-7
Henry, D., Wessinger, W. & Meena, N. (2020). Using a Facebook group to facilitate faculty-student interactions during preclinical medical education: A retrospective survey analysis. BMC Med Educ;20:1–10. doi:10.1186/s12909-020-02003-w
Nicolai, L., Schmidbauer, M. & Gradel, M. (2017). Facebook Groups as a Powerful and Dynamic Tool in Medical Education: Mixed-Method Study. J Med Internet Res;19:e408. doi:10.2196/jmir.7990
Arnbjörnsson, E. (2014). The Use of Social Media in Medical Education: A Literature Review. Creat Educ;05:2057–61. doi:10.4236/ce.2014.524229
Duman, I., Demirci, N. & Şekercioğlu, A. (2015). University Students’ Difficulties And Misconceptions On Rolling, Rotational Motion And Torque Concepts. Int J New Trends Educ Their Implic;6:46–54.
Hootsuite. (2019). The Facebook Pixel: What It Is and How to Use It. Blog Published Online First:.https://blog.hootsuite.com/facebook-pixel/
Jha, R., Shah, D. & Basnet, S. (2016). Facebook use and its effects on the life of health science students in a private medical college of Nepal. BMC Res Notes;9:1–8. doi:10.1186/s13104-016-2186-0
Al-Dubai, S., Ganasegeran, K, & Al-Shagga, M. (2013). Adverse health effects and unhealthy behaviors among medical students using facebook. Sci World J. doi:10.1155/2013/465161
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Published by
MUTAH UNIVERSITY