أثر استراتيجية (PEEL) في الكتابة على تحصيل طلبة الصف العاشر الأساسي في التعبير الكتابي

ختام احمد بني عمر

Abstract


هدفت هذه الدراسة إلى تعرف أثر استراتيجية (PEEL) في الكتابة على تحصيل طلبة الصف العاشر الأساسي في التعبير الكتابي، ولتحقيق هدف الدراسة تمّ استخدام المنهج شبه التجريبي، وتمّ بناء مقياس للتعبير الكتابي ثم التأكد من صدقه وثباته، وبرنامج تدريبي لاستخدام PEEL في التعبير الكتابي، تكونت عينة الدراسة من(67) طالبة من طالبات الصف العاشر الأساسي في مدرسة جرش الثانوية للبنات، ضمت مجموعة ضابطة تكونت من (33) طالبة ومجموعة تجريبية تكونت من (34) طالبة، أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس التعبير الكتابي في القياس البعدي ولصالح المجموعة التجريبية. ووجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب المجموعة التجريبية على مقياس التعبير الكتابي في القياسين القبلي والبعدي ولصالح القياس البعدي. وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات أبرزها اعتماد استراتيجية(PEEL) في الكتابة استراتيجية تدريس فعّالة في تدريس التعبير الكتابي لطلبة الصف العاشر.
الكلمات الدالة: استراتيجية PEEL، تحصيل الطلبة، التعبير الكتابي.

Keywords


( الكلمات المفتاحية: معايير اعتماد، رياض الأطفال، التعليم والتعلم)

References


Abu Qudais, M. (2011). Developing the Performance of Kindergarten Teachers' Classroom Management in Light of the National Interactive Kindergarten Curriculum in Jordan, Dirasat Educational Sciences. 38(1) .

-160.

Al Chetihi, E. (2015). The Dimensions of Quality Culture in Kindergartens from Teachers Perspective in Menoufia Governorate , Arab Childhood Journal . 65,55 - 106.

Al Fahmi, M. (2012).The Level of Contribution of School Principals to the Development of Awareness of the Culture of Quality in Public Education Schools From the Perspective of the Head of Schools in Al-Lith Governorate, Um AlQura University, Faculty of Education.

Al-Harasees, W. (2016) The extent of kindergarten female Teacher's practices the technical aspect of quality assurance frame work In Jordanian kindergartens from their perspectives, Unpublished Dissertation Master University of Jordan.

Azaroff, B. & Mayer, B. (1977). Applying behavior analysis procedures with children and youth. New York: Holt, Rinehart & Winston.

Badawi, M. (2010). Education and Total Quality Management, Alexandria, University Education House.

Dodg, D. (2004).Human Capital, Early Childhood Development and Economic Growth, Ottawa Canada. Available at .erly childhood.ca.

Erik; A; Farkas, G, Greg, J, Margaret, D, Tran, T, & Li, W. (2011) . Does High Quality Childcare Narrow the Achievement Gap at Two Years of Age? . Available at: h//: www. sree. org/ conferences.

Haddad, S. (2007). Building model for total quality management in kindergartens in Jordan and the extent to which it is applied in private kindergartens in Amman. Unpublished Dissertation Master University of Jordan

Hafez, H, & Zuhairi, I. (2009). Total Quality Management and Process Reengineering in Education: Conceptual Perspectives and Practical Experiences ، Heba Nile Arab Publishing and Distribution, Cairo

Hesian, M. (2011). Preparing a proposed educational plan for kindergartens in the Syrian Arab Republic in accordance with the overall quality standards. Unpublished Doctorate Dissertation, Damascus university .

Ismail, A. (2013).Obstacles to the application total quality standards in kindergartens (case study). Unpublished Dissertation Master. Cairo University.

Kanaan, A. (2011). Evaluating the preparation and qualification of kindergarten teachers according to the requirements of quality system. Journal of the Federation of Arab Universities for Education and Psychology. 9(1), 164-204.

Kronemann, M. (2005). How do we achieve universal, high quality early childhood education? Presentation given by The Australian Education Union to the ECA Biennial Conference ‘Kaleidoscope – Changing Images of Childhood’, 28 September-1 October 2005, Brisbane

National Authority for Quality Assurance of Education and Accreditation) 2011(. Document Quality Assurance and Accreditation Standards for Pre-University Education Institutions, The Egyptian Arabic Republic.

National Council for Family Affairs (2016). Criteria for accreditation of kindergartens , Jordan.

National Council for Family Affairs (WD). Early childhood development strategy in Jordan.

Salem, M. (2013). Degree of effectiveness of the comprehensive quality standard When applied in kindergarten and its role in improving the Teaching-learning process in Al Mafraq. Unpublished Doctorate Dissertation. Yarmouk University.

Sasila, R. (2010). A proposal to ensure the quality of the educational environment in kindergartens in the Syrian Arab Republic University of Damascus Journal. 26(3). 235- 280.




DOI: http://dx.doi.org/10.35682/734

Published by
MUTAH UNIVERSITY