الصفوف الثلاثة الأولى في مدارس عجلون (مشكلاتها، حلولها)

محمد حسن حمادات, د. عمر عبد الرحيم ربابعة

Abstract


  

ملخص

 تهدف الدراسة الحالية الكشف عن "واقع الصفوف الثلاثة الأولى في مدارس محافظة عجلون" (مشكلاتها، حلولها)، للعام الدراسي 2015/2016م. تكونت عينة الدراسة من (200) معلمًا وولي أمر، وشملت أداة الدراسة (40) فقرة، موزعة على أربعة مجالات هي: المشكلات الانفعالية، وشمل(10) فقرات. والمشكلات الصحية، وشمل (10) فقرات، والمشكلات الاجتماعية، وشمل (10) فقرات، والمشكلات الدراسية، وشمل (10) فقرات. أظهرت نتائج الدراسة: أن مشكلات طلبة الصفوف الثلاث الأولى من وجهة نظر المعلمين وأولياء أمور الطلبة، جاءت بدرجة تقدير متوسطة، حيث جاءت المشكلات الدراسية في المرتبة الأولى، بدرجة تقدير متوسطة، وجاءت في المرتبة الثانية المشكلات الانفعالية، بدرجة تقدير متوسطة، وجاء في المرتبة الثالثة المشكلات الاجتماعية، وبدرجة تقدير متوسطة، وجاء في المرتبة الرابعة والأخيرة المشكلات الصحية، بدرجة تقدير متوسطة. كما أظهرت النتائج فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05=α) بين تقديرات أفراد عينة الدراسة (المعلمين) وبين تقديرات أفراد عينة الدراسة (أولياء أمور الطلاب) حول مشكلات طلبة الصفوف الثلاثة الأولى (الصحية، والاجتماعية، والدراسية)، لصالح تقديرات المعلمين. وأوصت الدراسة: تعريف المعلمين وأولياء أمور الطلبة بالمشكلات التي يعاني منها طلبة الصفوف الثلاثة الأولى، كالمشكلات الدراسية والانفعالية والاجتماعية، من خلال مجالس الآباء والمعلمين، وعقد الورش التدريبية، أو من خلال النشرات التثقيفية، واستغلال وسائل التواصل الاجتماعي كافة في ذلك.

 

 

 

 

The First three Grades at Ajloun Schools (It's Problems and solutions)

Abstract

 The current study aims at discovering the nature of the first three grades at Ajloun schools. For the academic year (2015/2016). The sample of the study consists of (200) teachers and parents. The instrument of the study includes (40) items distributed in (4) fields emotional problems (10 item), healthy problems (10 items), social problems (10 items) in stractional problems (10 items). The study revealed that problems of the three grades students are average from parents point of view; the instructional problems comes the first (average), the second one is the emotional problems (average), the third one is the social problems (average), and the last one is the healthy problems (average). There is significant statistical  difference at (α=0.05) between the sample of the study(teachers) and parents about the problem of the three grads (health, social, instructional) in favor of teachers. The study recommends teachers and parents to know the problems that the first three grades face like instructional, social, and emotional problems through the teachers and parents councils, conducting workshops, commercials and using social media. Ajloun University Colleg Al Balq'a University for Applied Science.

 


Keywords


الصفوف الثلاث الأولى، عجلون، المشكلات، الحلولThe three first grades, Ajloun

References


Abd Al Mu'ti, H. (2003). Childhood Psycho- Disorders in Childhood and A Dolesence Reasons, Diagnosis and Treatment. Cairo: Alam Al Kitab.

Adas, A. & Toug, A. (1994). Introduction to Psychology. New York: John Waily.

Al Abdallat, T. (2001). Basic Stage Class Problems from the Perspective of Mothers: A field Study on First Class Mothers in Amman Second Directorate 2000-2001. Un Published Thesis. University of Jordan – Amman.

Al Daydab, S. (2012). The Effect of Teaching Using Electronic Games in Developing Problem – Solving Skill for the tgird Class Students in Saudi Arabia Un published M.A. Thesis. Al Emam University: Riyadh.

Al Deeb, A. (1995). Problem Psychology for the Lower and Upper Basic stages and its relation with Achievements. Psychology Magazine q(36).

Al Hindawi, A. Zughoul, E. (2002). Psychology. Dar Haneen for Publication: Amman.

Al Zubi, A. (2001). Growth Psychology, Childhood and Adolesence, Theoretical Basics for Problems and Treatment Methods. Amman: National Library Directorate.

Alawneh, S. (1994). Psychology of Human and Childhood Growth. Amman: Dar Al Furqan.

Ali, S., Reem, S., Al Rusafi, & Al Hilala'at, (2016). The Degree og Including the Nutritional and Health Concepts in Vocational Education Text books in the First Three Basic Classes in Jordan. Magalat Dirasat Educational Science vl. 43, (3), 1213-1228.

Bani Ahmad, A. &, Farah, A. (2007). Emotional Abuse for the lower Basic Stage as Perceived by the Classroom Teacher, the Principal and the School Supervisor: A Comparative Study. Jordanian Magazine in Educational Science, Yarmouk, vl. (3), n.(4), January.409-434.

Brophy, J. & Rohrkemeit, M. (1981). The Influence of problem Owner ship on teacher perception of and Strategies for Coping with problem student. Journal of Educational psychology, 73(3), 295 – 311.C.V. Mosby Company. Saint Louis.

Dweidar, A. (2004). Adolesence Psycho-Analysis. Beirut: Dar Al Fikr.

Fouda, A. (2008). Problems of Class room Teachers in Public Schools in Gaza Governorate and Ways of Treatment. Un published Thesis. Eslamic University Gaza.

Goodman, F. (2009). School Discipline in Moral Disarray. Journa*9+l of Moral Education. 35(2). PP, 213 – 230.

Hawamdeh, M. & Swalheh, M. (2005). Social Raising Psychology, Theory and Practice University Student Library: Irbid.

http; //www.cde.Ca.gov/be/st/ss/docnments/health stand mar 08. Pdf.

Labeeb, Ferdous (2008). Health Education, Dar Al Ferdous for Pubication: Egypt.

Mahmoud, E. (2010). The Effect of Teaching of Multi-methods in developing Communication Skills in Arabic Course in the Seconnd Basic Class in Jordan. Un published Thesis. Yarmouk University: Jordan.

Mahmoud, Y. (2014). Difficulties Facing the First Three Basic Classes in the Basic Stage in Jerash Governorate. Jerash for Research. Vl. (15), no. (2), pp, 229-239.

Majeed, S. (2008). Children Pscycho- Problems and Supervised Methods for Treatment, Amman: Dar Al Safa, for Publications.

Melhem, S. (2007). Psycho-Problems for Children. V (1). Dar al Fiker: Amman.

Onyango, W. , Agaard. H. & Jensen, B (2004). Changing Concept of Health and Illness among children of primary school Age in Western Kenya. Health education Research. 19,(3), PP, 326 – 339.

Shever Charles, Suleiman, Haward (2001). Childrent and Adolescent Problems and Assistant Methods. Translated by Naseemh Al Dawood and Nazih Hamdi. Publication of University of Jordan. Amman: Jordan.

Spencier, R. Wilson, W. (2003). Impact of exposure to Community Violence and Psychological Ymptaos on College performance among student of color adolescence, 38(150).

Taim, A. (2011). Lower Basic Stage Problems From the Perspective of Teachers and Supervisors in Education Directorate and Special Learning in Amman Governorate. Un published M.A. Thesis,University of Jordan: Amman.

Vinnich, I. (1992). Moderator of Stressful life aren’t and behavior problems (third grade). Dissertation Abstracts International 53-07. P.3799.

Walker, L. & Henning, K. (2010). Parenting Style and the Development of Moral Reasoning. Journal of Education. 28(3), 359 – 374.




DOI: http://dx.doi.org/10.35682/379

Published by
MUTAH UNIVERSITY