إدراك طلبة الإعلام لمفهوم التربية الإعلاميّة في الأردن

خلف محمد الطاهات, دينا عاهد الدهون

Abstract


هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى إدراك طلبة الإعلام لمفهوم التربية الإعلاميّة، كما سعت إلى معرفة أبرز سمات وتحديات مفهوم التربية الإعلاميّة، بالاعتماد على المنهج الوصفي المسحي. واستخدمت الاستبانة أداةً لجمع البيانات، على عينة متاحة قوامها (240) مفردة من طلبة كلية الإعلام بجامعة حكومية في الأردن.
وتوصّلت الدراسة إلى عدة نتائج كانت أبرزها: أنّ الفئات الأكثر استهدافاً من التربية الإعلاميّة هم "طلبة المدارس في التعليم العام والخاص". وأن التدفق الهائل للمعلومات والأخبار بشكل دائم هي من أبرز تحديات نشر التربية الإعلامية. واعتبرت غالبية عينة الدراسة أن التربية الإعلامية هي المنهج الذي يتم من خلال تعليم النّشْء والشباب والمجتمع التعامل مع وسائل الإعلام ومصادر المعلومات هي من أبرز سمات وخصائص التربية الإعلامية.

Media Students' Perception of the Concept of Media
Education in Jordan

Abstract
This study aims to find out to what extent media students are aware of the concept of media education. In addition, it sought to know the main properties and challenges that face media literacy based on the descriptive survey method. Questionnaire was used as a data collection tool. Convenient sampling technique was used to select a sample of (240) students from media college to take part part in this research.
The results of this research are the following: Media literacy in Jordan basically targets students in both public and private schools, and the massive flow of information and news on a permanent basis is one of the most important challenges in spreading media education. In addition, the majority of the participants consider that media education is the method that takes place through teaching the adloecents, the youth and the society how to deal with the media and the resources of information.

Keywords


الإدراك، التربية الإعلامية، كليات الإعلام، الأردن، طلبة الإعلام. Awareness, Media Education, Media Colleges, Jordan, Media Students.

References


المراجع

الخالدي، ابراهيم خلف؛ والربابعة، محمد أحمد. (2016). فاعلية التربية الإعلامية لدى طلبة الدعوة والإعلام الإسلامية في جامعة اليرموك، مجلة جامعة القدس المفتوحة 42(1)، 227-237.

زيد، محمد فؤاد. (2015). مضامين التربية الإعلاميّة التي يعكسها منهج الصحافة المدرسية لحلقتي التعليم الأساسي في مصر، كلية التربية النوعية، جامعة المنوفية، مصر.

حسن، راضي رشيد؛ سالم، سحر خليفة. (2018). كفايات منهج التربية الإعلاميّة الرقمية من وجهة نظر أساتذة الجامعات العراقيين، مجلة الباحث العالمية. 10(40)، 33-56.

الشميري، صالح عابر صالح. (2018). التربية الإعلاميّة وطرق تضمينها في الإطار العام للمناهج في المؤسسات التعليمية في دولة الكويت، جامعة القاهرة، كلية الإعلام.

الشميمري، فهد بن عبد الرحمن. (2010). التربية الإعلامية (كيف نتعامل مع الإعلام؟)، الرياض: دار الثقافة.

العديلي، بيان؛ طوالبة، هادي؛ وكراسنة، سميح محمود. (2018). تطوير وحدات تعليمية في ضوء التربية الإعلاميّة في كتب التربية الوطنية والمدنية للمرحلة الأساسية وقياس أثرها في تنمية الوعي الإعلامي لدى الطلبة جامعة اليرموك، مجلة الدراسات التربوية والنفسية 5(26)، 346-366.

العميري، فهد بن علي، المقاطعي، فاطمة. (2018). المفاهيم الإعلاميّة في كتب الدراسات الإجتماعية والوطنية بالتعليم العام في ضوء معايير التربية الإعلاميّة وطبيعة المجتمع السعودي، مجلة الأبحاث النفسية والتربوية 59، 33-66.

عصفور، معاذ أحمد (2015). التربيـــــــــــــــة الإعــــلامية، الأردن: دار أمجــــــــــــــــــد للنشـــــــــــــر والتوزيع.

Reference:

Al Khaldi, I. & Rababah, M. (2017). The Effectiveness of Media on Students of Islamic Da'wah and Media at Yarmouk, Journal of Al-Quds Open University 42(1), 227-237.

Al Shumairi, S. (2018). Media education and ways to include it in the general curriculum framework in educational institutions in the State of Kuwait. Dissertation not published, Cairo University, Mass Communication College, Egypt.

Al-Adaili, B., Tawalbeh, H., Karasneh,S. (2017).Developing instructional units in light of media education in the ntional civic education text-books for basic stage in Jordan and measuring its effect on students media awareness, IUG Journal of Educational and Psychology Sciences 5(26), 346-366.

Al-Amiri, F. & Al Mukatie, F. (2018). Media concepts in social studies and national textbooks in public education in light of media education standards and the nature of Saudi society, Journal of Educational and Psychological Researches 59, 33-66.

Al-Shumaimari, F. (2010). Media Education (How do we deal with the media?), Riyadh: House of Culture.

Assfor, M. (2015). Media education, . Amman-Jordan, Amjad for publishing and distributing

Lee, A., & C .(2014). Media Literacy and Information Literacy Subset, Overlapping or Parallel Relationship, Hong Kong,china.

Oluwaseye, A. (2018). Information Literacy Skills and Social media use by students in selected private Secondary schools in Ibadan, Nigeria, Chrisland University

Salim, S. & Hassan, R. (2018). Competencies of the curriculum of digital media education from the perspective of Iraqi university professors, Al-Bahith Al-Alami Journal 10(40), 33-56.

Somabut, A. (2016). Media and Information Literacy of the Students who Learn with a Digital. Khon Kean University

Tahat, K., Tahat, Z., Hammad, K. & Qublan, B. (2020). “The Concept of Professionalism in Media from the Perspective of Journalists and the Social Media Activists in Jordan: A Comparative Study” Option Journal 36 (27), 1212-1228-.

Zaid, M. (2015). The contents of media education reflected in the school journalism curriculum for the two basic education sessions in Egypt, not published dissertation Faculty of Specific Education, Menoufia University.




DOI: http://dx.doi.org/10.35682/2108

Published by
MUTAH UNIVERSITY