فاعلية برنامج إرشادي مستند إلى نموذج معالجة المعلومات في تنمية مهارة حل المشكلات وخفض قلق المستقبل المهني لد طالبات الصف الثاني عشر في المدارس الخاصة في محافظة الكرك

ختام علي الضمور

Abstract


هدفت هذه الدراسة التعرف على فاعلية برنامج إرشادي مستند إلى نموذج معالجة المعلومات في تنمية مهارة حل المشكلات وخفض قلق المستقبل المهني لدى طالبات الصف الثاني عشر في المدارس الخاصة في محافظة الكرك، على عينة بلغت (30) طالبة ممن سجلن أعلى الدرجات على مقياس قلق المستقبل المهني، وأدنى الدرجات على مقياس مهارة حل المشكلات، وتم تقسيمهن مناصفة عشوائيا على مجموعتين تجريبية وضابطة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير مقياس قلق المستقبل المهني، ومقياس مهارة حل المشكلات، حيث تم التأكد من دلالات صدقهما وثباتهما، كما تم بناء برنامج إرشادي مستند إلى نموذج معالجة المعلومات تكون من (14) جلسة إرشادية بواقع جلستين أسبوعيا ولمدة (60) دقيقة للجلسة الواحدة، وأشارت النتائج إلى فاعلية البرنامج في تنمية مهارة حل المشكلات وخفض قلق المستقبل لصالح المجموعة التجريبية، كما أشارت النتائج إلى استمرار أثر البرنامج على القياس المؤجل، وخلصت الدراسة إلى توصيات من أهمها: ضرورة الاهتمام بتقديم برامج إرشاد مهني لطلبة الثانوية العامة لزيادة الوعي بفرص الدراسة والعمل.

The Effectiveness of a Counseling Program Based on the Information Processing Model in Developing Problem Solving Skill and Reducing the Vocational Future Anxiety among the Twelfth Grade Female Students in Private Schools in Al-Karak Governorate


Abstract
This study aimed at identifying the impact of a counseling program based on the information processing model in developing problem solving skill and reducing vacational future anxiety among the twelfth grade female students in private schools in Al-Karak Governorate. The study sample involved 30 female students who scored the highest scores on the professional future anxiety scale and the lowest scores on the problem-solving skill scale, and they were divided equally randomly into two experimental and control groups. In order to achieve the objectives of the study, a scale of professional future anxiety and a scale of problem-solving skill were developed, where the indications of their validity and reliability were confirmed, and a counseling program was built based on the information processing model consisting of (14) counseling sessions, two sessions per week, for a period of (60) minutes per session. The results indicated the effectiveness of the program in developing the problem-solving skill and reducing future anxiety in favor of the experimental group. The results also indicated the continuity of the impact of the program on the deferred measurement. The study concluded with recommendations, the most important of which are the need to pay attention to providing vocational guidance programs for high school students to increase awareness of study and work opportunities.

Keywords


البرنامج الإرشادي، نموذج معالجة المعلومات، مهارة حل المشكلات، قلق المستقبل المهني، طالبات الصف الثاني عشر. A Counseling Program, Information Processing Model, Problems Solving Skill, Vocational Future Anxiety, Twelfth Grade Female Students.

References


المراجع العربية

أبو عيطة، سهام (2013). أساسيات الإرشاد والنمو المهني، عمان، الأردن: الأهلية للنشر.

أبو نويقة، سوسن عيد (2018). أثر برنامج إرشادي معرفي سلوكي في خفض قلق المستقبل لدى عينة من طلاب الجامعة. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أسيوط: مصر .

بطرس، حافظ (2007). إرشاد الأطفال العاديين.الأردن،عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

بيك، ارون (2000). العلاج المعرفي والاضطرابات الانفعالية.ترجمة عادل مصطفى، الأردن، عمان: دار الآفاق العربية.

الحديدي، عبد الله. (2019، تموز،27). (الخدمة المدنية) يعلن عن التخصصات المطلوبة والمشبعة والراكدة. جريدة الرأيhttp://alrai.com/article

الحسيني، عاطف (2011). قلق المستقبل والعلاج بالمعنى.القاهرة: دار الفكر العربي.

الزهراني، فيصل صالح (2017). فعالية برنامج إرشادي سلوكي في تنمية مهارات حل المشكلات لدى المرشدين التربويين في منطقة مكة المكرمة. المجلة العلمية لكلية التربية- أسيوط،33(4)، 230- 259.

الزيود، نادر (1998). نظريات الإرشاد والعلاج النفسي. عمان: دار الفكر للطباعة .

الشناوي، محمد(1994). نظريات الإرشاد والعلاج النفسي، القاهرة: دار غريب للطباعة والنشر.

الطخيس، ابراهيم (2014). فعالية برنامج إرشادي واقعي في خفض قلق المستقبل لدى طلاب المرحلة الثانوية. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الملك عبد العزيز: السعودية.

عشري، محمود محي الدين (2004). قلق المستقبل وعلاقته ببعض المتغيرات الثقافية والحضارية مقارنة بين طلاب بعض كليات التربية. مصر وسلطنة عمان، المؤتمر السنوي الحادي عشر للإرشاد النفسي(ع) جامعة عين شمس: مصر.

عكاشة،أحمد (1998). الطب النفسي المعاصر. مصر، القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.

العناني، حنان (2000). الصحة النفسية. عمان، الأردن: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.

العنزي، عياش والشرعة، حسين (2018). فعالية برنامج إرشادي مهني يستند إلى الاتجاه التطوري في اكتساب مهارات اتخاذ القرار لدى طلاب الكليات التقنية بالمملكة العربية السعودية. دراسات العلوم التربوية، 45(4)، ملحق (5)،670- 686.

كيالي، سوسن (2011). أثر برنامج في التوجيه المهني في تحسين الفاعلية الذاتية المهنية ومهارة حل المشكلات وتعديل الأفكار المهنية السلبية لدى عينة من طالبات الصف العاشر. رسالة دكتوراه غير منشورة، الجامعة الأردنية، عمان.

كرينغ،آ وجونسون، ش ودافيسون،ج، ونيل،ج (2015). علم النفس المرضي، الدليل التشخيصي والإحصائي للاضطرابات النفسية الإصدار الخامس (DSM5). ترجمة امثال الحويلة وفاطمة عياد وهناء شويخ وملك الرشيد ونادية الحمدان، (ط 12)، مكتبة الإنجلو مصرية: مصر.

المحاميد، شاكر والسفاسفة، محمد (2007). قلق المستقبل المهني لدى طلبة الجامعات الأردنية وعلاقته ببعض المتغيرات. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 8(3)،127-142.

المريمي، الصديق محمد (2012). المرونة النفسية وأساليب مواجهة الضغوط الحياتية وعلاقتها بالقلق والاكتئاب لدى الطلبة الجامعيين. أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة المنصورة، مصر.

مسعود، سناء منير (2006). بعض المتغيرات المرتبطة بقلق المستقبل لدى عينة من المراهقين. رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، جامعة طنطا، مصر.

المشيخي، غالب بن محمد (2009). قلق المستقبل وعلاقته بكل من فاعلية الذات ومستوى الطموح لدى عينة من طلاب جامعة الطائف. رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى: السعودية.

معابرة، شروق (2017). فاعلية برنامج إرشادي مستند إلى الاتجاه المعرفي سلوكي لتحسين المرونة النفسية وخفض قلق المستقبل المهني لدى الطلبة المتوقع تخرجهم في الجامعات الأردنية الخاصة. رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة مؤتة: الأردن.

Refeeence:

Abu Eita, S. (2013). The Basics of Counseling and Professional Growth, Amman, Jordan: Alahleia for publishing.

Abu Nuweika, S. (2018). The effect of a behavioral cognitive counseling program in reducing future anxiety among a sample of university student. Unpublished Master Thesis,Assiut University.

Al-Anani, H. (2000). Mental Health. Amman, Jordan: Dar Al Fikr for Printing,Publishing and Distribution.

Al-Anizi, A.&Sharaa, H. (2018). Effectiveness of a career counseling program in agreement with the evolutionary trend in acquiring decision-making skills among students of technical colleges in the Kingdom of Saudi Arabia. Educational Sciences Studies, 45 (4)، Supplement (5), 670-686.

Al-Hadidi, A. (2019, July, 27). (Madaniah Service) announces required specialties,satiated and stagnant. Al-Rai Newspaper http://alrai.com/article

Al-Hussaini, A. (2011). Future anxiety and sense therapy. Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi.

Al-Mahamid, Sh, & Alsafasfeh، M .(2007). Concern of the future career among Jordanian university students and its relationship to some variables. Educational and Psychological Sciences Journal, 8 (3), 127-142.

Al mariame, S. (2012). Psychological resilience and methods to face life stress and its relationship to anxiety and depression among university students. Unpublished doctoral thesis, Mansoura University, Egypt.

Al-Mishkhi, Gh. (2009). Future anxiety and its relationship to both self-efficacy and the level of ambition of a sample of Taif University students. Unpublished PhD thesis, Umm Al-Qura University: Saudi Arabia.

Al-Tukhais, I. (2014). The effectiveness of a realistic counseling program in reducing future anxiety for high school students. Unpublished Master Thesis, King Abdulaziz University: Saudi Arabia.

Al-Zahrani, F. (2019). The effectiveness of a behavioral counseling program in developing problem-solving skills for educational counselors in the Makkah region. The Scientific Journal of the Faculty of Education – Assiut, 33 (4)، 230-259 .

Al-Zyoud, N. (1998). Counseling and psychotherapy theories. Amman: Dar Alfiker for printing.

Ashry, M. (2004). Future anxiety and its relationship to some cultural and civilizational variables compared to students of some colleges of education, Egypt and Sultanate of Oman. annual conference for psychological counseling, Ain Shams University: Egypt.

Austin, R, Dahl, D. & Wagner, B. (2003). Negative career thoughts in adults. International Journal of Disability Community and Rehabilitation, 1, 11- 23.

Beck, A. (2000). Cognitive therapy and emotional disorder. Translated by Adel Mustafa, Jordan, Amman: Dar Alafaq Alarabia.

Boutros, H. (2007). Instruct ordinary children. Jordan, Amman: Dar Almasira for publishing, distribution and printing.

Carson, J. (26- 5 -2018). "A Problem With Problem Solving": Teaching Thinking Without Teaching Knowledge, www.files.eric.ed.gov , Page 1.

Corey, G. (2012). Theory and psychotherapy. Belmont, C, A: Brooks, Cole Publishing Company.

ElShenawy, M. (1994). Counseling and psychological treatment. Egypt, Cairo: Dar Gharib for printing and publishing.

.Eysenck, M, W. & Keane. M.(2005). Cognitive psychology: A student's handbook ,Taylor & Francis e-Library.

Gelatt, H. (1989). Positive uncertainty: a new decision-making frame work for counseling. Journal of Counseling Psychology, 35, 252-256.

Heppner, P & Peterson, C. (1982). The development and implication of personal problem-solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29(1), 66- 75.

Kayali, S. (2011). The effect of a program in vocational guidance in improving professional self-efficacy، problem-solving skill, and modification of negative professional thoughts among a sample of tenth grade students. Unpublished doctoral dissertation, University of Jordan.

Kring, A.; Johnsons, S., Davison, G.,& Neal, J. (2015). Abnormal Psychology, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorded (DSM-5). Translation Amthal Al-haweleh; Fatima Aiad; Hana Shwik،Malak Al-Rasheed; & Nadia Al-Hamdan،, (12thed) ،the Anglo-Egyptian Library: Cairo.

Leqerstee, J. & Tulen. (2010). Program of Treatment in reducing the cognitive behavioral disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 5(2), 162- 172.

Maabara, Sh, (2017). Effectiveness of a counseling program based on behavioral cognitive direction، improving psychological resilience, and reducing occupational anxiety among students expected to graduate in private Jordanian universities. Unpublished doctoral thesis, Mu'tah University.

Masoud, S. (2006). Some variables associated with anxiety among a sample of adolescents. Unpublished doctoral dissertation، Faculty of Education, Tanta University, Egypt.

Medina, B. (2010). Career course impaction adolescent's level of career decision self efficacy hope, and self-esteem. Unpublished doctoral dissertation, North Central University, Arizona, United state.

Nota, L & Soresi, S. (2004). Improving the Problem- Solving and Decision-making Skills of a High Indecision Group of Young Adolescent: A Test of the Difficult: No Problem Training International. Journal for Educational and Vocational Guidance, 4(1), 3- 21.

Okasha, A. (1998). Contemporary Psychiatry. Egypt, Cairo: The Anglo-Egyptian Library.

Peterson, G. Sampson, J & Reardon, R. (1991). Career development and services, A cognitive approach. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.

Peterson, G. W, Sampson, J. Lenz, G., & Reardon, R. C. (2002). Becoming career problem solvers and decision makers: A cognitive information processing approach. In D. Brown (Ed.), Career choice and development .(4th ed). San Francisco, CA: Jossey-Bas.

Reardon, R. Saunders, D. Peterson, G. & Sampson, J. (2000). Relation of depression and Dysfunctional career thinking to career indecision. Journal of Vocational Behavior, 56 (1), 288-298.

Sampson، J. Reardon, R. Peterson, G. & Lenz, J. (2004). Career Counseling And Services" A Cognitive Information Processing". Thomson Brooks/ Cole, Canada.

Symes, B. (1997). Group Counseling For Vocational Decidedness. Guidance of Counseling, 13(2), 28- 5.

Williamson, J. Robinson, M (2006). Psychosocial interventions inter rated programming for will-being? Intervention,4 (1), 4 – 250.

Zaleski, J. (1996). Future anxiety: Concept, Measurement and preliminary and preliminary research. Journal of Personality and Individual Differences, 21(2), 136 – 174.




DOI: http://dx.doi.org/10.35682/1852

Published by
MUTAH UNIVERSITY