درجة ممارسة الأطفال للتربية الأخلاقية من وجهة نظر معلمات رياض الأطفال في لواء الكورة

بلال محمد سليمان

Abstract


هدفت الدراسة التعرف على درجة ممارسة الأطفال للتربية الأخلاقية من وجهة نظر معلمات رياض الأطفال في لواء الكورة وعلاقة ذلك ببعض المتغيرات وهي (جهة الإشراف، الديانة، العمر، المؤهل العلمي) تكونت عينة الدراسة من (120) معلمة من معلمات رياض الأطفال في لواء الكورة واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي وتم اختيار العينة بالطريقة العشوائية، واستخدام الباحث استبانة لقياس ممارسة الأطفال للتربية الأخلاقية تكونت من (34) فقرة موزعة على أربعة مجالات، واستخدمت الأساليب الاحصائية المناسبة لتحليل المعلومات .
أشارت نتائج الدراسة الى أن درجة ممارسة الأطفال للتربية الأخلاقية كانت متوسطة في مجالات علاقته مع المعلمة، علاقته مع البيئة المادية، علاقته مع زملائه وعلاقته مع المجتمع المحلي بمتوسط حسابي بلغ 3.85 و 3.82 و 3.72 درجة على التوالي وأشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الديانة، المؤهل العلمي، في حين أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغير جهة الإشراف.
وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بايجاد آليات تساعد الطلبة في تدعيم القيم الأخلاقية عندهم من خلال تطوير المناهج وضرورة الاهتمام بالمعلمين باعتبارهم القدوة والمثل الأعلى لطلبتهم.

The Degree of Children Practice of Moral Education from the Point of View of Kindergartens Teachers in Al-Kora District


The study aimed at investigating the degree of children practice of moral education from the point of view of kindergartens teachers in Al-Kora District; and its relationship to supervision, religion, age and scientific qualification variables. The sample of the study consisted of (120) female teachers from kindergarten teachers in Al-Kora District. The study depended on descriptive method selected through random sampling. The researcher administrated a questionnaire to measure children practice of moral education consisting of (34) items distributed into four domains. Further, suitable statistical measures were used to conclude the results.
The findings of the study showed that the degree of children practice of moral education is with an average level in the relationship with the teacher, relationship with normal environment, relationship with peers and relationship with local community with means of 3.85, 3.82, 3.72 respectively. Moreover, there were no significant statistical differences attributed to religion and scientific qualifications. Meanwhile, the findings showed that there were significant statistical differences attributed to supervision side.
Based on the findings, the researcher recommended the need to find techniques helping students to support moral values through developing the curricula and taking care of teachers as they are considered as a model for their students.

Keywords


التربية الأخلاقية، رياض الأطفال، معلمات رياض الأطفال. Moral education, kindergartens, kindergarten teachers

References


Abdelaziz, S. (1982). Education and Teaching Methods. Cairo: Dar Al Ma'ref.

Abu Al-Enein, A. (1988). Islamic Values and Education. Medina: Ibrahim Al-Halabi Library.

Abu Alfotton et. al.,(1973).Teacher in School and Society. Cairo: Anglo- Ma'refah Library.

Adas, M. (2001). Introduction to Kindergarten, Amman: Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution .

Al- Alwan, A. (1990). Religions Education, Islam Approaches for Moral Education. Volume 1, Edition, 17. Al-Ryad: Dar Alsalam Publishers.

Al-Farah. (2007).The Socialization of a Preschool Child. Amman: Warak House for Publishing and Distribution.

Al-Hindi, S. (2000). Teacher's Role in the Development of Some Social Values Among 12th grade students at Gaza government from thesis perspectives. (Unpublished Master thesis), Islamic University , Gaza.

Al-Iraqi, S. (1979).A Study of Al –Gharbieh Governorate Teacher's Opinions towards Moral Education in Schools. Unpublished Master Thesis, Tanta University.

Aljallad, H. (1988). Development of some Moral Values in Basic Schools, Students. (Unpublished Master thesis). Al Mansours University, Egypt.

Assalibi, M. & Qumaiha, A. (1991). Moral Action of Students. "Paper presented at philosophical Education first conference proceedings, Beit Lahim University cultural center.

Barakat, A. (1983). Educational Values, Dar Al Marreekh, Ryad.

Gohar, S. (2005). Trends of kindergarten teachers in the State of Kuwait towards the use of reading storybooks for children as a method of early learning, Kuwait University, Educational Journal. (77).

Morsi, M. (1982). Education Philosophy. Directions and Schools, Cairo: Dar Elkitab.

Nasser, A. (2006). Moral Education. Amman: Wael House for Publishing and Distribution.

Paris , L.(2011). Examining the Moral Development of Young Children and their Naturalistic Displays of Empathy Though Service- Learning Experiences un Preschool , (Unpublished Master thesis), Universityof Central Florida Orlando. Florida.

Zahran, A. (1999). Social Psychology. ed5, Cairo: Alam Al-Kitab.




DOI: http://dx.doi.org/10.35682/1676

Published by
MUTAH UNIVERSITY