درجة امتلاك الأفراد ذوي الإعاقة الذهنية البالغين للمهارات الوظيفية من وجهة نظر المعلمين

osamah mohammad bataineh, Saif Al-Shahili

Abstract


درجة امتلاك الأفراد ذوي الإعاقة الذهنية البالغين للمهارات الوظيفية من وجهة نظر المعلمين

أسامه محمد بطاينه[1]

سيف الشهيلي**

 

ملخص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة هل توجد فروق ذات دلالة إحصائيَّة عند مستوى الدلالة (α=0.05) في درجة امتلاك الطلبة ذوي الإعاقة الذهنية البالغين للمهارات الوظيفية بسبعة مجالات من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغيرات (شدَّة الإعاقة ما بين بسيطة ومتوسطة وشديدة، وعمر الفرد، والجنس)، كما أن المنهج المتبع في الدراسة الحالية هو منهج البحث الوصفي لملائمته لطبيعة الدراسة. قام الباحثان بوصف درجة المهارات الوظيفية لدى ذوي الإعاقة الذهنية البالغين في ضوء نتائج الاستبانة، إذ تم جمع بيانات وصفية حولها وتحليلها، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير مقياس المهارات الوظيفية للأفراد ذوي الإعاقة الذهنية البالغين خاص بالمعلمين من قبل الباحثين. تكون المقياس من سبعة مجالات وهي الإدارة المالية، والصحة والسلامة، والمهارات الشخصية/ الاجتماعية، والتدبير المنزلي، وتقرير المصير، والمواصلات، والمظهر الشخصي والنظافة والعناية بالذات. تكونت عينة الدراسة من (56) معلماً لذوي الإعاقة الذهنية البالغين في محافظة العاصمة عمان، وتم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية للتعرف على المهارات الوظيفية، واستخدام تحليل التباين المتعدد.

 أظهرت نتائج الدراسة أنَّ درجة امتلاك الأفراد ذوي الإعاقة الذهنية البالغين للمهارات الوظيفية ومجالاتها من وجهة نظر المعلمين قد جاءت جميعا بدرجة منخفضة ما عدا مجال المهارات الشخصية/ الاجتماعية جاء بدرجة متوسطة من وجهة نظر المعلمين. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) في درجة امتلاك الأفراد ذوي الإعاقة الذهنية البالغين للمهارات الوظيفية باختلاف متغيرات الجنس والعمر ودرجة (شدة) الإعاقة من وجهة نظر المعلمين، وأوصى الباحثان بتصميم برامج إرشادية بهدف تنمية المهارات الوظيفية لدى البالغين من الأشخاص ذوي الإعاقة ذهنيا، وإشراك البالغين من الأشخاص ذوي الإعاقة ذهنيا في الأنشطة الاجتماعية والرياضية والفتية والثقافية، وإعداد برامج تدريبية باستخدام أساليب علاجية وإرشادية مختلفة لتحقيق التوافق والتفاعل الاجتماعي السليم لدى البالغين من الأشخاص ذوي الإعاقة ذهنياً.

الكلمات الدالة: المهارات الوظيفية، معلمي ذوي الإعاقة الذهنية البالغين، ذوي الإعاقة الذهنية البالغين.

 

Degree of Mastery of Functional Skills Among Adults With Intellectual Disability From Teachers Perspective

 

Osamah Mohammed Bataineh[2]

dr.bataineh@hotmail.com

 

Saif Al-Shahili**

Abstract

The aim of this study was to find out whether there are significant differences in the level of significance (α = 0.05) in the degree of possession of students with intellectual disabilities of adult functional skills in seven areas from the point of view of teachers due to the variables (severity of disability between simple, medium and severe, age of the individual, gender). The methodology used in the current study is descriptive research methodology for its relevance to the nature of the study. The researchers described the degree of functional skills of adults with intellectual disabilities in the light of the questionnaire results. The descriptive data were collected, analyzed; the functional skills scale for individuals with intellectual disabilities is adult for teachers by researchers. The standard consists of seven areas: financial management, health and safety, personal/ social skills, housekeeping, self-determination, transportation, Personal care, cleanliness and self-care. The sample of the study consisted of (56) teachers for adults with intellectual disabilities in the capital city of Amman. The statistical averages and standard deviations were used to identify functional skills and use multiple analysis of variance.

 The results of the study showed that the degree of possession of the intellectual skills of adults with functional disabilities and their areas from the point of view of teachers has all reached a low degree, but the area of personal / social skills came to a medium degree from the point of view of teachers. The results showed that there were no statistically significant differences at the level of (α0.05) in the degree of possession of the functional skills of individuals with intellectual disabilities according to the variables of gender, age, and degree of disability from the point of view of the teachers.

The researchers recommended designing counseling programs with the aim of developing functional skills for adults with mental disabilities, to involve adults with intellectual disabilities in social, sports, youth and cultural activities, and to develop training programs using different therapeutic and counseling methods to achieve proper social interaction and interaction among adults especially those with intellectual disabilities.

Keywords: Functional skills, Teachers of adults with intellectual disability, Adults with intellectual disability.


[1]    قسم العلوم النفسية، كلية التربية، جامعة قطر، قطر.

**  قسم علم النفس، كلية التربية، جامعة اليرموك.

   تاريخ تقديم البحث: 19/1/2020 م.                                       تاريخ قبول البحث: 10/5/2020 م .

© جميع حقوق النشر محفوظة لجامعة مؤتة، الكرك، المملكة الأردنية الهاشمية، 2022 م.

 

* Department of Psychological Sciences, College of Education, Qatar University, Qatar.

** Department of Psychology, College of Education, Yarmouk University.

     Received: 19/1/2020.                                                                          Accepted: 10/5/2020.

© All rights reserved to Mutah University, Karak, Hashemite Kingdom of Jordan, 2022.

 


Keywords


المهارات الوظيفية، معلمي ذوي الإعاقة الذهنية البالغين، ذوي الإعاقة الذهنية البالغين.Functional skills, Teachers of adults with intellectual disability, Adults with intellectual disability.

Full Text:

PDF

References


Reference:

Abdul Rahim, S., Hmoud, M. & Nasser, A. (2011). The effectiveness of a behavioral program in developing some adaptive behavior skills for children with learning disabilities. Damascus University Journal. 27 (1), 89-156.

Al-Hazmi, A. (2010). Teaching for people with intellectual disabilities. 1st ED. Amman: Al-Masirah House for Publishing, Distribution and Printing.

Aljawaldeh, F & EL-Emam, M. (2014). The effectiveness of an educational program based on theory of mind in developing life performance skills among mentally retarded children in Jordan. Dirasat: Educational Science, 41 (1), 61-83.

Al-Jawaldeh, F. (2013). The impact of an educational program based on the theory of mind in the improve of the quality of life among intellectual and developmental disabilities children. Dirasat: Educational Science, 4 (1), 388-409.

Al-Quraiti, A. (1995). Psychology and education of people with special needs. Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi.

Al-Rosan, F. (2013). Modify and build human behavior. Amman: Dar Al-Fikr Publishers and Distributors.

Al-Sartawi, A. (1992). Instruct families of children with special needs: recent readings. Dubai: Al-Falah Library for Publishing and Distribution.

Al-Shakhs, A., Al-Kilani, A. & Ahmed, M. (2017). Academic skills scale for children with mild mental disabilities. Journal of Psychological Counseling, Ain Shams University, 3 (49), 566—658.

Al-Sharqawi, M. (2016). Mental disabilities and autism. Oman: Dar Elelm and Aleman for publication and distribution.

Al-Shennawy, M. M. (1997). Mental retardation, causes - diagnosis - treatment. Cairo: Gharib House for Printing, Publishing and Distribution.

American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (AAIDD). (2008). Intellectual Disability. Retrieved in August/ 25/ 2018 from: www.aaidd.org/intellectual-disability/definition.

Armatas, V. (2009). Mental retardation: definitions, etiology, epidemiology and diagnosis. Journal of Sport and Health Research, 1 (2), 112-122.‏

Carter, E. W., Owens, L., Trainor, A. A., Sun, Y., & Swedeen, B. (2009). Self-determination skills and opportunities of adolescents with severe intellectual and developmental disabilities. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 114 (3), 179-192.‏

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry, 11 (4), 227-268.‏

Goodin, L. B. (2011). Perspectives of special education teachers on implementation of inclusion in four high schools in East Tennessee (Doctoral dissertation, East Tennessee State University, USA).

Grigal, M., Neubert, D. A., Moon, M. S., & Graham, S. (2003). Self-determination for students with disabilities: Views of parents and teachers. Exceptional Children, 70 (1), 97-112.‏

Hossein-khanzadeh, A. A. (2014). Identification of Social Skills Deficits in Students with Mental Retardation.‏ International Journal of Psychology and Behavioral Research, 3 (5), 402-411.

McCue, M., Chase, S. L., Dowdy, C., Pramuka, M., Petrick, J., Aitken, S., & Fabry, P. (1994). Functional assessment of individuals with cognitive disabilities: A desk reference for rehabilitation. Center for Applied Neuropsychology, Pittsburgh, PA.‏

Nitzan, N., & Roth, D. (2014). Social Skills Among Young Children With Moderate to Severe Intellectual Disability: A Comparative Study of Parents'and Teachers' Reports and its Correlation With Parental Stress. Issues in Special Education & Inclusion, 1 (1), 79-97.‏

Rous, B., Hallam, R. A., & Hallam, R. A. (1998). Easing the transition to kindergarten: Assessment of social, behavioral, and functional skills in young children with disabilities. Young Exceptional Children, 1(4), 17-26.‏

Saleh, A & Al-Banna, A. (2008). The Effectiveness of Counseling Program in reducing the Aggressive Behavior of the Educable mentally retarded children. Journal of Al-Azhar University. 10 (1), 1-70.

Shata, H., Gaballah, A., Behery, A. & Zaghary, M. (2018). The Functional Language Skills Necessary for Students with Mental Disabilities at the Vocational Preparation Stage in Schools of Intellectual Education. International Journal of Educational and Psychological Studies, 3 (1), 96-128.

Smith, S.W., & Kortering , L. J. (2006). The Effectiveness of the computer in completing a set of well-planned tasks that require the use of computers. Journal of Special Education, 18 (2) (28-55).

Uy-Tan, J., & Adorio, M. (2012). Self-Determination Among Learners with Developmental Disabilities. Education Quarterly, 70 (1), 41-50.‏

Webster, J. (2017). Functional Skills - Skills Our Students Need to Gain Independence. Retrieved in August/17/2018 from: https://www.thoughtco.com/functional-skills-for-students-independence-3110835.




DOI: http://dx.doi.org/10.35682/1600

Published by
MUTAH UNIVERSITY