أثر برنامج مقترح باستخدام التدريب البليومتري على تطوير بعض القدرات البدنية والحركية لدى ناشئي كرة القدم

عصام ناجح أبو شهاب, أمجد نجيب المدانات

Abstract


هدفت هذه الدراسة التعرف إلى أثر برنامج مقترح باستخدام التدريب البليومتري على تطوير بعض القدرات البدنية والحركية لدى ناشئي كرة القدم، وتكونت عينة الدراسة من(28) من ناشئي كرة القدم في أكاديمية السوبر هاترك لتدريب كرة القدم فئة تحت(16) سنة، وتم استخدام المنهج التجريبي حيث تم تقسيمهم إلى مجموعتين متكافئتين (تجريبية، وضابطة) (14) لاعباً في كل مجموعة وبالقياسين القبلي والبعدي، وكانت مدة البرنامج(8) أسابيع، حيث تم استخدام اختبار(ت) للعينات المرتبطة للكشف عن الفروق بين القياس القبلي والبعدي لاختبارات الدراسة ووفقا لكل مجموعة من مجموعات الدراسة، وتم استخدام اختبار(ت) للعينات المستقلة للكشف عن وجود فروق بين أفراد المجموعتين (التجريبية، والضابطة) في القياس البعدي، وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين القياس القبلي والبعدي لأثر البرنامج المقترح باستخدام التدريب البليومتري (المجموعة التجريبية) على تطوير بعض القدرات البدنية والحركية ولصالح القياس البعدي لدى ناشئي كرة القدم، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) في القياس البعدي بين أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة على تطوير بعض القدرات البدنية والحركية لدى ناشئي كرة القدم ولصالح أفراد المجموعة التجريبية، وقد أوصى الباحثان بضرورة تطبيق البرامج التدريبية البليومترية وسيلة للارتقاء في القدرات البدنية والحركية لجميع الفئات العمرية في كرة القدم.
The Impact of a Proposed Program Using Plyometric Training on Development of Some Physical and Motor Abilities Among Junior Footballers

Abstract
This study aimed at identifying the impact of a proposed program using plyometric training on development of some physical and motor abilities Among junior footballers. The study sample consisted of (28) football juniors in Super Hattrick Football Training Academy whose ages are under 16 years old. The researchers used experimental approach, where the sample was divided into two identical groups: experimental and control groups, with 14 athletes in each group using the pre and post measurements. The program lasted for 8 weeks. The researchers used the t-test in order to reveal the differences between the pre and post measurements for the study tests for each group. The researcher used t-test for the independent samples in order to show the differences between the individuals of the two groups (experimental and control groups) in the post measurement. The results indicated that there are statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) between the pre and post measurement regarding the impact of a proposed program using plyometric training (i.e. in experimental group) on development of some physical and motor abilities among the juniors of football. The results revealed that there are statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) in the post measurement between the individuals of the control and experimental groups, which can be ascribed to the impact of a proposed program using plyometric training on development of some physical and motor abilities among the junior footballers in favor of the experimental group. The researchers recommended applying the plyometric training programs as a method for progress of physical and motor abilities for all the age categories in football.

Keywords


التدريب البليومتري، القدرات البدنية والحركية، ناشئي كرة القدم. Plyometric Training, Physical and Motor Abilities, Junior Footballers.

References


أولا: المراجع باللغة العربية

أبو شهاب، عصام ناجح، (2014). وضع مستويات معيارية لعناصر اللياقة البدنية الخاصة لدى طلاب التخصص في كرة القدم في جامعة مؤتة، مجلة نظريات وتطبيقات، الجزء الثاني، العدد80، جامعة الإسكندرية، مصر.

أبو عودة، محمد، (2009). فاعلية برنامج تدريبي مقترح لتحسين القدرات البدنية الخاصة ببعض الحركات الأرضية لدى طلاب كلية التربية الرياضية بجامعة الاقصى بغزة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الأزهر، غزة، فلسطين.

بالنت، جوي، (2005). التحليل الإحصائي باستخدام برامج SPSS ، ترجمة د. خالد العامري، القاهرة: دار الفاروق.

بلقاسم، بوكراتم، (2013). تأثير التدريب البليومتري على القوة المميزة بالسرعة وبعض المهارات الأساسية في كرة القدم، مجلة الخبير، عدد (1)، ص53-78.

جاسم، منير محمود، (2014). تأثير بعض الوسائل التدريبية في تطوير مهارتي المناولة ودقة التهديف لدى لاعبي كرة القدم، مجلة كلية التربية الأساسية، المجلد20، العدد86، العراق.

ﺤﺴﺎﻨﯿن، ﻤﺤﻤد ﺼﺒﺤﻲ وﻋﺒد اﻟﻤﻨﻌم، ﺤﻤدي، (1997). اﻷﺴس اﻟﻌﻠﻤﯿﺔ ﻟﻛرة اﻟطﺎﺌرة وطرق اﻟﻘﯿﺎس، اﻟﻘﺎﻫرة، ﻤرﻛز اﻟﺸﺒﺎب ﻟﻠﻨﺸر.

حمد الله، جودت ساطي، (2016). أثر برنامج تدريبي مقترح باستخدام التدريب البليومتري على بعض القدرات البدنية والفسيولوجية لدى لاعبي كرة القدم في الجامعة العربية الأمريكية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الرياضية، جامعة النجاح الوطنية، فلسطين.

الخطيب، مازن، (2010). أثر البرامج القائمة على المقاومة اليدوية بالأوزان في تطوير القوة العضلية والمستوى المهاري لدى لاعبي كرة القدم الناشئين، الجامعة الأردنية.

شوقي، حسان ورشيد، اوباجي، (2016). تأثير طريقة التدريب الفتري مرتفع الشدة بالأسلوب البليومتري في تحسين القوة المميزة بالسرعة للاعبي النخبة فيكرة القدم، مجلة دراسات وابحاث (المجلة العربية في العلوم الانسانية والاجتماعية)، العدد (24) ، 129-141.

طناحي، نجلاء (2000). تأثير التدريبات البليومترية على تطوير القوة المميزة بالسرعة وعلاقتها بفاعلية أداء الكاتا لدى ناشئي الكاراتيه، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الرياضية للبنات، جامعة الزقازيق، مصر.

محمد، خليل محمد (2014). أثر تدريبات البليومترك في الوسطين المائي والأرضي على بعض المتغيرات البدنية والمهارية لدى لاعبي كرة القدم الناشئين، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الرياضية، الجامعة الأردنية، الأردن.

محمود، غازي صالح (2013). الأسس العلمية والتطبيقية بكرة القدم، ط1، كلية التربية الرياضية، الجامعة المستنصرية، مصر: مكتبة المجتمع العربي.

مختار، حنفي (1993). الاختبارات والقياسات للعبي كرة القدم، القاهرة: دار الفكر العربي.

المولى، موفق مجيد (2010). تحليل الرؤية الهولندية بكرة القدم طريقة للتفكير وليست طريقة للعب، العين: دار الكتاب الجامعي.

نافع، مؤيد وجاسم، منير(2010). تأثير المنهج التدريبي بالطريقة التكرارية بأسلوب البليومتري في تطوير القوة الانفجارية للرجلين وهارة ضرب الكرة لأبعد مسافة لكرة القدم، مجلة كلية التربية الرياضية، (22)، (4)، 520-532.

نور الدين، غانم وحمزة، براح (2017). تأثير بعض التمرينات البليومترية في تطوير القوة الانفجارية والقوة المميزة بالسرعة للرجلين وبعض المهارات الأساسية بكرة القدم، مجلة التحدي، عدد12، جامعة العربي بن مهيدي أم البواقي، الجزائر.

Reference:

Abu-Shihab, E. (2014). Setting standard levels of fitness elements in Mu'tah University, Theories and Applications Journal, Part 2, No. 80, Alexandria University, Egypt.

Abu-Oudeh, M. (2009). The effectiveness of a proposed training program to improve the physical abilities of some ground movements among students of the Faculty of Physical Education at Al-Aqsa, University in Gaza. Unpublished Master Thesis, Al-Azhar University, Gaza, Palestine.

Afyon, Y. (2017). The Effect of Core and Plyometric Exercises on Soccer Players, Journal The Anthropologist, V18, (3) , 927-932.

Al-Khateeb, M. (2010). The effect of programs based on manual resistance with weights in developing muscle strength and skill level for young soccer players, University of Jordan.

Al-Mawli, M. (2010). Analysis of the Dutch soccer vision, a way of thinking, not a way to play, Al Ain: University Book House.

Ballent, J. (2005). Statistical analysis using SPSS programs, translation of d. Khaled Al-Amri, Cairo: Dar Al-Farouq.

Bel Qassim, B. (2013). The Impact of Blyometric Training on the Excellence in Speed and Some Basic Skills in Football, Al-Khabeer Magazine, Number (1), University of Khamis Miliana, Algeria, 53-78.

Chu, D., Faigenbaum, A. & Falkel, J. (2006): Progressive plyometric for kids. Healthy learning. USA.

Haghighi, A., Moghadasi, M., Nikseresht, A., Torkfar, A., & Haghighi M. (2012). Effects of plyometric versus resistance training on sprint and skill performance in young soccer players. European Journal of Experimental Biology, 2 (6), 2348-2351.

Hamdallah, J. (2016). The effect of a proposed training program using biometric training on some physical and physiological capabilities of football players at the Arab American University, unpublished Master Thesis, College of Physical Education, An-Najah National University, Palestine.

Hassanein, M. & Abdel-Moneim, H, (1997). The foundations of scientific volleyball and measurement methods, Cairo, Youth Center for Publishing.

Impellizzeri F., Rampinini, E., Castagna, C., Martino, F., Fiorini, S., Wisloff U.(2008). Effects of plyometric training on sand versus grass on muscle soreness and jumping and sprinting ability in soccer players. Br J SportsMed. 42, 42–46

Jassim, M. (2014). The effect of some training methods on developing the handling skills and accuracy of scoring among football players, Journal of the College of Basic Education, 20, (86), Iraq.

Kumar, R. (2013). The Effect of 6 week plyometric training program agility of collegiate soccer players. International journal of Behavioral social and movement sciences, 02, (1).

Mahmoud, G. (2013). The scientific and applied foundations of football, 1st floor, Faculty of Physical Education, Al-Mustansiriya University, Arab Society Library, Egypt.

Michael, G. Miller, Jeremy J. Herniman, Mark D. Ricard, Christopher C. Cheatham and Timothy J. Michae. (2006): The effects of a-6week plyometric training program on agility. Journal of sport science and medicine. 5, 459-464.

Mokhtar, H. (1993). Tests and measurements for football players, Cairo, Dar Al-Fikr Al-Arabi.

Moura, N. (1988). Plyometric Training Introduction to physiological and methodological Basics and Effects of Training International Contribution , Brazil.

Mohamed, K. (2014). The effect of palladium training in the water and ground media on some physical and skill variables among young soccer players, unpublished Master Thesis, College of Physical Education, University of Jordan, Jordan.

Nafe', M. & Jassim, M. (2010). The effect of the training method in the iterative method using a pylometric method in developing the explosive strength of the two men and the ball hitting the ball to the farthest distance of football, Journal of the College of Physical Education, University of Baghdad, 22 (4), 520 532, Iraq.

Nour- Al-Deen, Gh. & Hamza, B. (2017). The effect of some plyometric exercises on developing explosive and distinctive speed for both men and some basic football skills, Al-Tahadi Magazine, No. 12, Arabi Bin Mahidi University or Al-Bouaghi, Algeria

Potash, D. & Chu, D. (2008). Plyometric training in Earle, R.W. and Baechle, T. R., (Eds.), Essentil of Strength Training and Conditioning 3.rd Ed. (414-455). Champaign, IL: Human Kinetics.

Rodrigo R, Marcelo V,Carlos H,Cristian M,Cristian z, Fábio Y,Carlos I. ,Alexis C,Alicia M. Alonso M &Mikel I, (2016). Effects of plyometric training on maximal-intensity exercise and endurance in male and female soccer players, Journal of Sports Sciences , 34, - (8), 687-693.

Shouqi, H. & Rasheed, O. (2016). The impact of the method of high-intensity young training in the pylometric method to improve the distinctive speed of the elite players in football, Journal of Studies and Research (Arab Journal in Humanities and Social Sciences), No. (24), University of Chlef, Algeria, Pp. 129-141.

Tanahi, N. (2000). The effect of plyometric exercises on the development of the distinctive strength of speed and its relationship to the effectiveness of kata performance among karate beginners. Unpublished Master Thesis, Faculty of Physical Education for Girls, Zagazig University, Egypt.




DOI: http://dx.doi.org/10.35682/1414

Published by
MUTAH UNIVERSITY