دورعناصر العلامة التجارية في بناء الصورة الذهنية لطلبة كلية علوم الرياضة في جامعة مؤتة كمستخدمين للأدوات الرياضية

مؤيد عوض الطراونة

Abstract


تهدف هذه الدراسة إلى معرفة دور عناصر العلامة التجارية (اسم العلامة التجارية، شعار العلامة التجارية، الجودة المدركة للعلامة التجارية) في بناء الصورة الذهنية ونسب مساهمتها لدى طلبة كلية علوم الرياضة في جامعة مؤتة مستخدمين للأدوات الرياضية، وتم استخدام المنهج الوصفي، واختيرت عينة الدراسة بالطريقة العشوائية الطبقية وبلغ عددها (164) طالباً وطالبة من طلبة كلية علوم الرياضة، واستخدم الاستبيان أداة لجمع البيانات حيث تكون من قسمين، القسم الأول عناصر العلامة التجارية وتقيسه (15) فقرة وزعت بالتساوي على ثلاثة محاور وهي (اسم العلامة التجارية، شعار العلامة التجارية، الجودة المدركة للعلامة التجارية) والثاني الصورة الذهنية وتقيسه سبع فقرات، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS ممثلة في الإحصاء الوصفي والتحليلي، وأشارت نتائج تحليل الانحدار الخطي إلى أن أكثر العناصر دوراً في بناء الصورة الذهنية للأدوات الرياضية عند الطلبة هي: (اسم العلامة التجارية والجودة المدركة للعلامة التجارية).
ويوصي الباحث بدعوة الشركات المنتجة للأدوات الرياضية بالترويج والتسويق لمنتجاتها داخل أسوار الجامعات لترسيخ اسم العلامة التجارية وشعارها وجودتها في أذهان الطلبة بالشكل المطلوب.

The Role of the Trade Mark Elements in Building the Mental Image Among the Students of the Faculty of Sports Sciences at Mu'tah University as Users of Sports Equipment

This study aimed at identifying the role of trademark elements in building the mental image among the students of the faculty of sports sciences at Mu'tah University as users of sports equipment. The researcher used the descriptive approach. The study sample was selected using the random stratified way and consisted of (164) male and female students from the faculty of sports sciences. The questionnaire was used as the instrument for data collection; it consisted of two parts. The first part represented the elements of trademark and consisted of (15) items distributed to three axes: (The trademark name, the trademark brand, and the perceived quality of the trademark). The second part represented the mental image and is measured by (7) items. In order to achieve the study objectives, the researcher used the statistical package for social sciences (SPSS) represented by the analytical descriptive statistics. The results of the linear regression analysis revealed that the trademark’s name and the perceived quality of the trademark had the greatest role with regard to the mental image. The researchers recommended the necessity of urging the companies producing the sports equipment to promote and market their products within the university campus in order to instill the trademark’s name and the perceived quality of the trademark in the desired way in the minds of students.

Keywords


العلامة التجارية، الصورة الذهنية، الأدوات الرياضية. Trademark, mental image, sports equipment.

References


Reference:

Abu Daabis, A. (2009) Identifying the Factors Affecting Brand Value Based on Consumer in the Services Sector: An Applied Study on Fast Food Restaurant Chains in Jordan, PhD Thesis, Amman Arab University, Jordan.

Al-Khader, M. (2005). Analytical Study of Factors Affecting Students' Loyalty to Brands of Non-Durable Shopping Goods, Master Thesis, Ain Shams University, Egypt.

Al-Kurdi, K., (2014). Mental Image of the Traffic Man in Arab Societies, (1), King Fahd National Library for Publishing, Riyadh,.

Al-Masri, T., (2001). The Effect of TV Commercials on Modifying the Mental Image of Jordanian Women, Master Thesis, University of Jordan, Jordan.

Al-Mutairi, K. (2012) The Effect of Brand on Building the Mental Image of Mobile Users: An Empirical Study from the Perspective of University Students in Kuwait, Master Thesis, Middle East University, Amman, Jordan.

Al-Saleh, G. (2008). Effect of Brand on Consumer Behavior, Master Thesis, Faculty of Economics, Mohamed Boudiaf Messila University, Algeria.

Al-Zoubi, F. (2015) The Role of Customer Relationship Management in Promoting the Mental Image in Mineral Water Production Companies in Amman, Jordan, Economic and Administrative Research Journal, 18 (4), 62-53.

Ben, C. (2017) The impact of advertising on improving the mental image of the service institution, "Case Study of Algeria Telecom Mobile Mobilis" from the point of view of students of the Faculty of Economic Sciences, Master Thesis, Kasidi Merbah University - Ouargla, Algeria.

Bourguia, F. (2015) The Impact of Demographics on Consumer Loyalty to Sportswear Marks, Ph.D. Dissertation, Abou Bakr Belkayed University, Algeria.

El-Shafei, H. (2011) Standards for Enforcing the Protection of a Trademark as an Intellectual Property Right in Sports Institutions, Assiut Journal for Physical Education and Arts, 1 (33), 24-31.

Hafez, R. (2005) Analysis of the mental image and its relationship with loyalty towards cosmetics, Master Thesis, King Abdulaziz University, Saudi Arabia.

Hasan, T. (2008). Influence of Brand Name on Consumer Decision.‏

Higgins, D. (2008). The making of modern trade mark law: The UK, 1860–1914. A business history perspective. Trademarks and Brands: An Interdisciplinary Critique, Cambridge University Press, Cambridge, 42-61.‏

Jahangir, N., Parvez, N., Bhattacharjee, D. & Ahamed, K. (2009). The relationship between brand affect, brand quality, and customers’ brand extension attitude: Exploring the mediating role of customer loyalty. The Cambodian Management Journal, 1(1), 20-34.‏

Keller, K. Apéria, T. & Georgson, M. (2008). Strategic brand management: A European perspective. Pearson Education.‏

Mokrani, S. (2016) Impact of Brand Change on Consumer Mindset, Case Study of OOREDOO Telecom, Master Thesis, Kasidi Merbah University, Algeria.

Nandan, S. (2005). An exploration of the brand identity–brand image linkage: A communications perspective. Journal of brand management, 12(4), 264-278.‏

Rajasekar, N., Rajasekar, N., & Nalina, K. (2007). Challenges and Opportunities of Brand Management and Brand Equality: A Competitive Edge.‏

Sekaran, U. & Bougie, R. (2016). Research methods for business: A skill building approach. John Wiley & Sons.‏

Shaharudin, M. Hassan, A. Mansor, S. Elias, S. Harun, E. & Aziz, N. A. (2010). The Relationship Between Extrinsic Attributes of Product Quality with Brand Loyalty on Malaysia National Brand Motorcycle/Scooter/LA Relation Entre Les Attributs Extrinsèques De La Qualité De Produit Et La Fidélité À Une Marque Dans Le Cas D'une Marque Nationale Malaisienne De Moto/Scooter. Canadian Social Science, 6(3), 165-.‏

Šmaižien, I. & Oržekauskas, P. (2006). Corporate Image Audit. Vadyba. Management, 1, 89.‏




DOI: http://dx.doi.org/10.35682/1318

Published by
MUTAH UNIVERSITY