Have-Cliticisation in Child English: A Generative Account

Atef al-Sarayreh, Deema Altarawneh

Abstract


Abstract

The cliticisation of have onto a preceding word has been argued to be constrained by principles of Universal Grammar. In particular, have-cliticisation appears to be blocked when an empty T constituent that follows from Universal Grammar intervenes between have and its host provided that the host c-commands have and that the host ends with a vowel or diphthong. The study investigates knowledge of these constraints in child English. In particular, the study aims to see whether children learning English as a first language exhibit awareness of the generative constraints on have-cliticisation. The longitudinal transcripts from CHILDES of eight American and British children were used for data collection. An analysis of the occurrences of have-cliticisation in those transcripts shows that English-speaking children are sensitive to the generative constraints on have-cliticisation suggesting that their production of have-cliticisation is constrained by Universal Grammar.

 

 

 

 

 

ظاهرة اختزال الفعل(have)  في لغة الأطفال من وجهة نظر نظرية القواعد العالمية

 

ملخص

يفترض بعض اللغويين بأن ظاهرة اختزال الفعل المساعد  (have)وذلك بإلصاقه بالكلمة التي تسبقه يعتمد على مقييدات مصدرها القواعد العالمية للغة. على وجه الخصوص،  يكون احتزال الفعل (have) غير جائز عندما يحيل بينه وبين الكلمة المضيفة له مكون زمني غير منطوق مصدره القواعد العالمية للغة. تبحث الدراسة في مدى معرفة الأطفال الذين يتعلمون اللغة الإنجليزية كلغة أم بهذه المقيدات. اعتمدت الدراسة في جمع البيانات على الملفات الصوتية الطولية مصدرها الموقع الشهير (CHILDES) لثمانية أطفال يتعلمون اللهجة الإنجليزية الأمريكية واللهجة الإنجليزية البريطانية كلغة أم. دلت نتائج الدراسة على أن جميع استخدامات الفعل المساعد have)) الواردة في بيانات الأطفال التي تم دراستها تتسق مع فرضية أن إمكانية اختزال هذا الفعل من عدمها تعتمد على فيما إذا كان هناك مكون زمني منطوق أو غير منطوق يفصل بين الفعل (have) والكلمة المضيفة، وذلك بدوره يدل على هذا الاستخدام يقوده ويدل عليه القواعد العالمية في تعلم اللغة.


Keywords


Have-cliticisation, Child English, Universal Grammar, Preference.

Full Text:

PDF

References


References:

Alsarayreh, A. & Alaqarbeh R. (2015). Constraints on have-cliticisation and accessibility of universal grammar in native speakers and foreign language learners. Lingua, 181, 99-114.

Chomsky, N. (1987). Transformational grammar: Past, present, and future." In Studies in English Language and Literature (pp. 33-80). Kyoto: Kyoto University.

Chomsky, N. (1993). A minimalist program for linguistic theory. In K. Hale & S. J. Keyser (Eds.), The view from Building 20: Essays in linguistics in honor of Sylvain Bromberger (pp. 1-52). Cambridge, MA: MIT Press.

Chomsky, N. (1995). The Minimalist program. Cambridge, Mass.: The MIT Press.

Chomsky, N. (1998) Minimalist inquiries: The framework. MIT Occasional Linguistics, 15.

Chomsky, N. (2008). On phases. In R. Freidin, C. P. Otero, & M. L. Zubizarreta (Eds.), Foundational issues in linguistic theory (pp. 133-166). Cambridge, MA: MIT Press.

Cook, V. (2003). The poverty-of-the-stimulus argument and structure-dependency in L2 users of English. IRAL, 41(3), 201-221.

Crain, S and Thornton, R. (1998). Investigations in Universal Grammar: A Guide to Experiments on the Acquisition of Syntax and Semantics. England: The MIT Press

Kweon, S-O. (2000). The acquisition of English contraction phenomena by advanced Korean l earners of English: Experimental studies on wanna contraction and auxiliary contraction. Unpublished doctoral dissertation, University of Hawai’i, Honolulu, HI.

MacWhinney, B. (2000). The CHILDES Project: Tools for analyzing talk (3rd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Radford, A. (1997). Syntax: a minimalist introduction. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Radford, A. (2009). Analysing English sentences. Cambridge, UK: Cambridge University Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.35682/1239

Published by
MUTAH UNIVERSITY