الحصيلة المعرفية للرياضة البارالمبية لدى طلبة كلية علوم الرياضة في جامعة مؤتة

معتصم عبد الوهاب الصعوب

Abstract


هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الحصيلة المعرفية لدى طلبة كلية علوم الرياضة حول الرياضة البارالومبية، واستخدم الباحث المنهج العلمي الوصفي التحليلي الذي يلائم هدف الدراسة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء استبيان أعدت خصيصاً لهذه الدراسة من قبل الباحث أداة لجمع البيانات، تم اختيار ما نسبته (25%) من مجتمع الدراسة عينة للدراسة وتكونت العينة كالآتي (128) طالباً وطالبة من تخصص التربية الرياضية و (75) طالباً وطالبة من تخصص التأهيل الرياضي. توصلت الدراسة إلى أن مستوى الحصيلة المعرفية لدى طلبة كلية علوم الرياضة في جامعة مؤتة للرياضة البارالومبية كان مقبولاً وإلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات الحصيلة المعرفية لدى طلبة كلية علوم الرياضة في جامعة مؤتة حول الرياضة البارالمبية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي ولصالح الذكور، وكذلك توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة احصائياً في الحصيلة المعرفية حول الرياضية البارالمبية لدى طلبة كلية علوم الرياضة تبعا لمتغير السنة الدراسية ولصالح السنة الدراسية الرابعة، أما في ما يخص الفروق في الحصيلة المعرفية حول الرياضة البارالمبية لدى طلبة كلية علوم الرياضة تبعا لمتغير التخصص الأكاديمي (تربية رياضية، تأهيل رياضي) فقد كانت الفروق لصالح تخصص التأهيل الرياضي. وقد أوصت الدراسة ضرورة إجراء تعديل على الخطط الدراسية وذلك لأضافه مساقات خاصة برياضة المعاقين والعمل على تثقيف طلبة المدارس برياضة المعاقين.

Cognitive Outcome Paralympic Sport Among the Students of the Faculty of Sports Sciences at Mutah University



This study aimed at indentifying the cognitive outcome among the students of the faculty of sports sciences about descriptive analytical approach due to its compatibility to the study objectives. In order to achieve the goals of the study, the researcher developed a questionnaire as a tool for data collection. Around 25% of the study population were chosen as a sample for the study. The sample consisted of 128 male and female students majoring in physical eduction and 75 male and female students majoring in sports rehabilitation.
Results showed that the level of cognitive outcome among the students was acceptable and that there are statistically significant differences between the means of cognitive outcome among the students of the faculty of sports sciences at Mu'tah univerisyt about paralympics sport due to the variable of gender in favor of males. The result showed that there are statistically significant differenes in cognitive outcome about paralympics among the students of the faculty of sports sciences due to the variable of academic year in favor of the fourth academic years. As for the differnces in cogitive outcome about paralymipcs among the students of the faculty of sports sciences due the variable of academic specailty ( Physical education, sports rehabilitation), the differences were in favor of sports rehabilitation. The study recommended the necessity of making an amendment to the academic plans in order to add courses realted to the sports of disabled and to educate school students about the disabled sprots.

Keywords


الحصيلة المعرفية، دوره الألعاب البارالمبية، رياضة المعاقين، الخطط الدراسية. Paralympic games, cognitive outcome, disabled sprots, academic plans.

References


References:

Allawi, M. (1998). Encyclopedia of Psychological Tests for Athletes, Egypt: The Book Center for Publishing.

Alhouri, M. (2003). Scientific Knowledge Outcome of Karate Instructors in Jordan. (Unpublished Master Thesis). Yarmouk University, Jordan physical education in Medina. – Roman, Gouzman.

Alwazeer, A. (2000). The mathematical knowledge of teachers of physical education in Medina. Kingdom Saudi Arabia.

Barnett, B. & Mariman W. (1994). Knowledge of physical Fitness in prospective physical education, Teachers physical Educator . 51(2), 74-80.

Buras, F. (2008). Small games in improving the physical level and level of intelligence of mentally retarded children - those who are able to learn. (Published doctorate). Institute of Physical Education and Sports, Sidi Abdellah, University of Algiers.

Khouli, A. & Anan, M. (1999). Mathematical Knowledge - The Framework of Almafahimi - Mathematical Knowledge Tests (Foundations and Complete Models), First Edition. Cairo: Dar Al Fiker Publishers & Distributors.

Meshaal, M., Rahallah, W. & Bataina, M. (2012). The cognitive outcome of the nutritional culture and the level of aerobic fitness of the students of the Faculty of Physical Education at the University Jordanian, Dirasat Jouranl, University of Jordan. 2(39), 380-393.

Miller, M. & Housner, L. (1998). A survey of Health Related physical Fitness Knowledge preservice and inservice physical Educators, EJ, 55 (4), 176-186.

Rahhalah, W. & Shuka, N. (2007). A comparative study of the cognitive outcomes in the field of physical fitness among students of the Faculty of Physical Education at the University of Jordan and Yarmouk University. Yarmouk Research Journal, Irbid, Jordan. 23(4), 1373-1390.

Shammroukh, N. (1996). Knowledge Level of Handball" for Teachers and Teachers of Physical Education at the Second Irbid Directorate. (Unpublish master thesis). Irbid, Jordan.

Shatanawi, M. & Bani Hani, Z. (2009). The Knowledge Outcome of the Students of the Faculty of Mathematical Sciences at Mu'tah University Towards the Olympic Movement . Yarmouk Research Series of Human and Social Sciences. 1(25), 43-60.

Hussein, Q. (2009). Comprehensive Sports and Physical Encyclopedia in Sports Games, Events and Science, Amman, Jordan: Dar Al Fikr Publishing,

Zayed, Z. (2010). Knowledge Outcome in Physiology of Physical Effort and Physical Fitness of Physical Education Teachers in Riyadh City, Journal of the University of Sharjah for Humanities and Social Sciences, 8(3), 25-39.




DOI: http://dx.doi.org/10.35682/1193

Published by
MUTAH UNIVERSITY